Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Regulamin jednostki strażackiej Imbramowice z 1902 roku

Drukuj
Utworzono: środa, 14, grudzień 2016

Kreis Blatt Schweidnitz (Gazeta Powiatowa Świdnica), numer 6 z 7 lutego 1902 roku to najnowszy nabytek, który wzbogacił zbiory Żarowskiej Izby Historycznej. Egzemplarz gazety wydawanej przez urząd miejscowego landrata jest cennym źródłem wiedzy historycznej o powiecie świdnickim i jego miejscowościach. To co przykuło naszą uwagę i zadecydowało o wylicytowaniu niniejszego egzemplarza, to zawarty w nim "Regulamin jednostki strażackiej Imbramowic (Ingramsdorf)". Jak do tej pory brak było informacji, mówiących o działalności Straży Pożarnej w Imbramowicach już na początku XX wieku. Tym bardziej nabyty egzemplarz Kreis Blatt Schweidnitz  jest cennym źródłem poznawczym, które poszerza dotychczasową wiedzę historyczną.

 

Kreis Blatt Schweidnitz nr 6/1902

============================================================

 

Regulamin jednostki strażackiej Imbramowice

1. Obwody gminne Imbramowice, Kruków, Marcinowiczki oraz obszary dworskie Imbramowice, Kruków, Marcinowiczki są jednostkami zjednoczonymi pod nazwą Jednostka Strażacka Imbramowice.

2. Do jednostek należy wspólne działanie w następujących przypadkach:

a) zakup i utrzymywanie sprzętu gaśniczego za wyjątkiem wymienionych w paragrafie 1 regulaminu ppoż z dn. 26 marca 1877 r.
b) obsługa sikawek i wozów do przewozu wody.

3. Reprezentowanie i kierowanie jednostką odbywa się poprzez zarząd, który składa się z:

a) 1. właściciela obszaru dworskiego Imbramowice z prawem 3 głosów,
    2. właściciela obszaru dworskiego Kruków z prawem 1 głosu,
    3. właściciela obszaru dworskiego Marcinowiczki z prawem 1 głosu.

Właściciele obszarów dworskich są uprawnieni do wyznaczania swoich przedstawicieli w zakresie dot. prawa głosu.

b) z trzech delegatów gminy Imbramowice, jednego delegata gminy Kruków i jednego delegata gminy Marcinowiczki. Delegatom gmin przysługuje po jednym głosie.

4. Przewodniczącym jednostki strażackiej jest każdorazowo naczelnik gminy Imbramowice, a jego zastępcą każdorazowo rządca majątku Imbramowice.

Przewodniczący zwołuje przedstawicielstwo (reprezentantów) tak często, jak wymagają tego sprawy. Jest zobowiązany do jego zwołania, jeśli stawi się co najmniej czterech członków.

Uchwały zapadają większością głosów. Przy równej liczbie głosów decyduje głos przewodniczącego.

5. Przewodniczący wprowadza uchwały zarządu do realizacji i nadaje swoim podpisem bieg korespondencji.

Reprezentuje on zarząd na zewnątrz. W przypadku dokumentów, przy których zarząd ma przyjąć obowiązki prawne, wymagany jest podpis przewodniczącego i jeszcze jednego członka.

6. Przewodniczący jednostki strażackiej wypełnia wszystkie obowiązki wynikające z zarządzenia policji z 1887 r. (skrót)

7. Zarząd mianuje dozorcę sikawek pożarniczych oraz jego zastępcę i ustanawia ich wynagrodzenie.

8. Wszystkie koszty są dzielone proporcjonalnie na uczestniczące w związku gminy i obszary dworskie. Udziały przypadające na pojedyncze gminy są wypłacane z kas gminnych.

9. Zaprzęganie sikawki następuje każdorazowo przez obszar dworski Imbramowice. Wozy do przewozu wody znajdujące się w Krukowie i Marcinowiczkach oraz wozy do transportu drużyn znajdujące się w tych miejscowościach są zaprzęgane w obszarach dworskich w Krukowie i Marcinowiczkach. Do transportu oddziałów straży ogniowej z Imbramowic i znajdujących się tam wozów do przewozu wody zaprzęg stawia do dyspozycji gmina Imbramowice. W obrębie gmin obowiązek zaprzęgania reguluje się zgodnie z uzgodnieniami przedsięwziętymi przez specjalne służby, zawarte w statucie gminy.

10. Do udzielenia pomocy podczas pożaru zobowiązani są wszyscy zdolni do pracy mężczyźni, mieszkańcy miejscowości należących do jednostki w wieku od 18 do 60 lat. Zwolnieni z tego obowiązku są osoby wymienione w zarządzeniu policji z 1887 roku (skrót).

Do pomocy zewnętrznej w gaszeniu pożaru wyznacza:
Gmina Imbramowice – 16 mężczyzn
Obszar dworski Imbramowice – 2 mężczyzn
Gmina Kruków – 6 mężczyzn
Obszar dworski Kruków – 2 mężczyzn
Gmina Marcinowiczki – 2 mężczyzn
Obszar dworski Marcinowiczki – 1 mężczyznę

Obsługa sikawek strażackich i wozów do przewozu wody należy tylko do wykonujących obowiązki służbowe. Niezbędna ich liczba do pomocy w gaszeniu pożarów na zewnątrz jest określona poprzez specjalnie ustanowione zestawienia z zachowaniem ustanowionej kolejności. Każdorazowo po udzielonej pomocy zestawienia są zmieniane. Uprawnieni do prowadzenia tych zestawień mają obowiązek uczestniczenia w ćwiczeniach pożarniczych.

Drużyny i zaprzęgi zbierają się przy sikawkach pożarniczych wzgl. przy wozach do transportowania wody. Naczelnicy gmin mogą wskazać na swoje miejsce osoby kierujące grupami gaśniczymi.

Drużyny wyznaczone do służby są oznaczone za pomocą opaski na prawym ramieniu. Opaska jest noszona zarówno podczas ćwiczeń, jak i akcji gaśniczych.

11. Kto nie wypełnia powyższych obowiązków podlega karze z par. 26 regulaminu gaszenia pożarów z 26 marca 1887 roku.

12. Sikawka strażacka znajduje się w remizie strażackiej znajdującej się w dominium Imbramowice. Spośród trzech wozów do przewożenia wody po jednym znajduje się w majątkach w Imbramowicach, Krukowie i Marcinowiczkach.

Regulacje powyższe wprowadza się w życie po ew. uwzględnieniu zastrzeżeń komisji powiatowej od 1 kwietnia 1902 roku.

Imbramowice, 13 grudnia 1901.
Właściciel obszaru dworskiego
R. von Kulmiz

Kruków, 29 października 1901.
Właściciel obszaru dworskiego
Eugen von Kulmiz

Marcinowiczki, 4 grudnia 1901.
Właściciel obszaru dworskiego
A. von Hochberg, z domu Lowtzow

Imbramowice, 14 listopada 1911.
Z gminy
Scholz, Zimpel, Förster

Kruków, 3 listopada 1901.
Z gminy
Becker, Meisel, Löwenberg

Marcinowiczki, 4 grudnia 1901.
Z gminy
Berger, Rittner, Sperlich

Poniżej potwierdzenie regulacji przez komisję powiatową 17 stycznia 1902 r. Opublikowano 31 stycznia 1902 r.

 

Tłumaczenie tekstu
Zbigniew Malicki

Fotografie i opracowanie
Bogdan Mucha