Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Elementy samolotu bombowego Boeing B-17G Y-46697-60-DL odnalezione pod Wierzbną

Drukuj
Utworzono: czwartek, 14, wrzesień 2017

Wedle niedawnych zapowiedzi, chcemy zaprezentować dzisiaj zaledwie skromny ułamek tego co udało się odnaleźć podczas poszukiwań szczątków amerykańskiego samolotu bombowego Boeing B-17G Y-46697-60-DL, który 22 marca 1945 roku runął na pole pod Wierzbną. Pomimo, że wszystkie odnalezione elementy znajdują się obecnie w konserwacji, to kilka z nich już udało się zidentyfikować. Wśród nich są zaciski węża hydraulicznego (1 kompletny, 2 fragmenty) wyprodukowane przez firmę Wittek Manufacturing Co., Chicago – Ilinois, która od lat 30-tych XX wieku, była dostawcą tego roczaju akcesoriów dla wytwórni samolotów: Bell, Beech, Boeing, Brewster, Cessna, Consolidated, Curtiss-Wright, Douglas, Fairchild, Lockheed, Lycoming, Martin, North American, Northrop, Republic Aviation, Vega, Vultee, Wright. Podobne zaciski posiadające na powierzchni sygnatury (WITTEK MFG CO. CHICAGO U.S.A PAT.2278337 FB-14), odnalezione zostały także w miejscu innej katastrofy bombowca B-17, który rozbił się w okolicach Pułtuska, woj. mazowieckie. Do wyposażenia komory bombowej samolotu B-17G Y-46697-60-DL należały z całą pewnością trzy stalowe haki, na których zaczepiana była listwa zrzutowa z umocowaną bombą (na każdą przypadały 2 haki). Samolot Boeing B-17G mógł zabrać łącznie do 7983 kg ładunku bombowego. Na wspomnianych hakach mocowane mogły być następujące wagomiary bomb: 45 kg, 135 kg, 225 kg, 450 kg, 720 kg, 900 kg. Podczas prac poszukiwawczych pod Wierzbną odnaleziony został także niekompletny odbiornik ANB-H-1 wyprodukowany przez firmę Western Electric Manufacturing Company, New York, który pierwotnie zamontowany był w zestawie słuchawkowym lub lotniczym hełmofonie (typ A-11) jednego z członków załogi rozbitego samolotu B-17G Y-46697-60-DL. Po konserwacji wszystkie odnalezione elementy wraz z innymi znaleziskami z obszaru gminy Żarów oraz przekazane w br pamiątki historyczne, obejrzeć będzie można na wystawie w Żarowskiej Izbie Historycznej, która zaplanowana została w początkach października 2017 roku. Więcej informacji już niebawem.

 

 

 

 

 

 

Zaciski węża hydraulicznego (WITTEK MFG CO. CHICAGO U.S.A PAT.2278337 FB-14) odnalezione pod Wierzbną, stan przed konserwacją, fot. B.Mucha

 

 

 

 Reklamy zacisków firmy Wittek Manufacturing Co., które dostarczane były różnym wytwórnią lotniczym w Stanach Zjednoczonych

 

 

Haki z komory bombowej Boeinga B-17G Y-46697-60-DL odnalezione pod Wierzbną, stan przed konserwacją,
fot. B.Mucha

 

 

 

 

Komora bombowa Boeinga B-17G wraz ze sposobem mocowania ładunku bomb

 

 

 

 

Odbiornik słuchawkowy ANB-H-1 (Western Electric Manufacturing Company, New York) odnaleziony pod Wierzbną, stan przed konserwacją, fot. B.Mucha

 

 

 

Lotniczy zestaw słuchawkowy USA Air Force z odbiornikami ANB-H-1

 

Lotniczy skórzany hełmofon A-11 USA Air Force z odbiornikami typy ANB-H-1, model stosowany w Europie

 

Źródła i fotografie:
https://www.historicflyingclothing.com/
https://heritageflightgeardisplays.wordpress.com/
https://blogs-images.forbes.com/
https://c1.staticflickr.com/

Opracowanie
Bogdan Mucha