Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Historia katastrofy amerykańskiego bombowca B-17G pod Wierzbną w toku badań

Drukuj
Utworzono: poniedziałek, 06, czerwiec 2011

W niedzielę 19 czerwca 2011 r. w Żarowskiej Izbie Historycznej gościł Pan Krzysztof Kobusiński – znamienity badacz historii II wojny światowej, który od 10 lat zajmuje się tematyką niemieckich obozów jenieckich oraz katastrofą amerykańskiego samolotu bombowego B-17 w Wałbrzychu. Wizyta Pana Krzysztofa była ściśle związana z wielokrotnie poruszaną w mediach historią upadku bombowca B-17G na polach w pobliżu miejscowości Wierzbna. W trakcie spotkania wymienione zostały informacje oraz dokumentacja opisowo-fotograficzna dotycząca: samolotu US Air Force B-17G (nr taktyczny Y-46697), załogi samolotu, a także miejsc katastrof w Wałbrzychu i Wierzbnej . Długa narada z wszechstronną analizą materiału fotograficznego przyniosła nieoczekiwane i zaskakujące spostrzeżenia oraz rezultaty.

  

 

Pan Krzysztof Kobusiński ogląda prezentowane szczątki bombowca B-17G udostępnione Żarowskiej Izbie Historycznej przez mieszkańca Świdnicy

DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA Z LAT 1946-1947

 

Fotografia z 1946 roku przedstawiająca wrak bombowca B-17G (Y-46697) na polu pod Wierzbną. W oddali widok Żarowa z kominami fabryk - Silesia Verein Chemischer Fabriken (zakłady chemiczne), Chamottenfabrik (zakłady szamotowe), Muhlenwerke - (przedsiębiorstwo młynarskie) 

Fotografia z ok.1947 roku należąca do Pana Jerzego Łuckosia z Wierzbnej

ANALIZA MATERIAŁU FOTOGRAFICZNEGO

 

Porównanie miejsca katastrofy współcześnie (u góry) i w 1946 r. (na dole). Punkty A, B, C charakterystyczne dla obu fotografii. Pamiętać należy tutaj o postępie techniki (sprzęt fotograficzny) na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Linia energetyczna widoczna na współczesnej fotografii powstała po 1946 roku co dokumentują mapy topograficzne z lat 40-tych

 

Porównanie A: 1 - 1946 rok, 2 - współcześnie. A,B,C,D (kominy Silesii; komin [d] zburzony po 1946 roku)

 

Obiekt "Mühlenwerke in Saarau" (Przedsiębiorstwo młynarskie) przed 1945 roku (zarys tego obiektu z kominem widnieje na fotografii przedstawiającej wrak B-17G). Za udostępnienie fotografii "Mühlenwerke in Saarau" składamy podziękowania Panu Scholzowi z Magdeburga, który odwiedził Żarowską Izbę Historyczną w ubiegłym tygodniu  

Obiekt "Saarauer Mühlenwerke" współcześnie. Widok lotniczy

Porównanie B: budynek kotłowni i siłowni elektrycznej "Chamottenfabrik" z kominem (drugi komin - kwadratowy, znacznie niższy)

  

Budynek kotłowni i siłowni elektrycznej współcześnie

 

Porównanie C: charakterystyczne punkty na obu fotografiach - A (wcięcie w terenie), 1 (budynek), 2 (drzewa)

Pokrywające się kształtem i rozmieszczeniem przestrzeliny (pod cyfrą 6 i 9) po pociskach na fotografii z 1946 i ok.1947 roku. Rozdarcie pokrycia statecznika widoczne na fotografii z ok. 1947 r. powstało w skutek działania czynników atmosferycznych lub też ludzkiej ręki

 

Miejsce katastrofy B-17G Y-46697 i kierunek wykonania fotografii w 1946 roku

W świetle przedstawionej dokumentacji fotograficznej stwierdzić należy jednoznacznie, że miejscem katastrofy B-17G Y-46697 por. Johna W. Pierika było pole w pobliżu miejscowości Wierzbna.

Fragmenty z rozbitego B-17G Y-46697 udostępnione Żarowskiej Izby Historycznej przez mieszkańca Świdnicy (fot. B.Mucha)

Opracowanie
Bogdan Mucha

© 2022 Żarowska Izba Historyczna

Friday the 4th. By BlueHost Review and Affiliate Marketing.