Otwarcie wystawy 170 lat Kolei Wrocławsko-Świebodzkiej
W niedzielę, 6 października 2013 roku, w samo południe, w Żarowskiej Izbie Historycznej otwarta została wystawa poświęcona 170-leciu historii linii kolejowej z Wrocławia do Świebodzic. Otwarcia wystawy dokonali: opiekun Izby Bogdan Mucha, burmistrz Leszek Michalak oraz pomysłodawca Bogusław Molecki.
Otwarciu wystawy towarzyszyło wręczenie nagród w konkursie dla dzieci. Zadaniem najmłodszych mieszkańców gminy była rozmowa z seniorami i przedstawienie wspomnień poświęconych kolei w formie plastycznej (dzieci młodsze), bądź literackiej (starsze). Nagrody w konkursie ufundowane zostały przez: Polskie Koleje Państwowe S. A. (główny sponsor), Wydawnictwo Księży Młyn (publikujące książki poświęcone historii kolei), Przewozy Regionalne sp. z o. o. oraz Koleje Dolnośląskie S. A. Nagrody wręczała Małgorzata Zając z Polskich Kolei Państwowych.
Oprócz dzieci biorących udział w konkursie, prezent otrzymali również wszyscy mieszkańcy Żarowa. Dzięki sponsorom komplet książek poświęconych historii kolei otrzymała bowiem Biblioteka Miejska, w której każdy chętny będzie mógł się z nimi już niedługo zapoznać.
Zgodnie z obietnicą upominki czekały także na najmłodszych, którzy przyszli obejrzeć wystawę - Koleje Dolnośląskie ufundowały papierowe modele pociągów do składania (w tym najnowszego i najszybszego pociągu Dolnego Śląska, nazwanego Impuls). Problemów ze złożeniem nie mieli nawet świeżo upieczeni modelarze - przy stoliku czuwali bowiem wolontariusze wprawieni w żarowskiej modelarni Harcek, którzy udzielali fachowych porad montażowych.
Po emocjach związanych z nagrodami nadszedł czas na zwiedzanie wystawy. Zdecydowanie największym zainteresowaniem, nie tylko wśród dzieci, cieszył się model dworca w Żarowie według stanu z początku XX wieku, wykonany w całości z klocków Lego, na podstawie pocztówek ze zbiorów Żarowskiej Izby Historycznej.
Oprócz tej makiety na dzieci czekały także trzy inne modele wykonane z klocków. Dwa z nich przedstawiały kolej konwencjonalną: pociąg mieszany z lat 50 ubiegłego wieku (parowóz, wagon pocztowy, pasażerski i cysterna z mlekiem) oraz drezynę służby automatyki z przełomu wieków. Trzeci model pokazywał kolej jednoszynową - i swoją odmiennością konstrukcji fascynował zwłaszcza najmłodszych.
Wystawa nie została jednak przygotowana wyłącznie dla dzieci - przede wszystkim zaprezentowano całkiem poważne zbiory pamiątek kolejowych, zebrane przez mieszkańców Żarowa, którzy czynnie włączyli się w przygotowanie ekspozycji (np. bilet kolejowy z Żarowa do Mikułowej, wystawiony w 1944 roku). Jednym z najciekawszych eksponatów jest niemiecka instrukcja sygnalizacji kolejowej z 1935 roku, która w czasie okupacji hitlerowskiej była wykorzystywana w Katowicach - na wystawę wypożyczył ją do Żarowa Wiceminister Transportu, Andrzej Massel, który jednocześnie objął ekspozycję honorowym patronatem.
Gdy emocje związane z wręczaniem nagród opadły i w Izbie Historycznej zrobiło się nieco luźniej, możliwe stało się spokojnie zwiedzanie ekspozycji w towarzystwie przewodników. Niejednokrotnie - ku wielkiej radości organizatorów - oprowadzani Żarowianie przerywali wyjaśnienia dodatkowymi pytaniami i swoimi wspomnieniami.
Po obejrzeniu ekspozycji zwiedzający kierowali się do wyjścia - oznaczonego w kolejowym stylu jako "wyjście do miasta". Dla niektórych rozstanie z ekspozycją nie było łatwe - pomimo "schodów ruchomych" uwagę przyciągało bowiem okno, przez które oglądać można było kolejowe widoki - ryciny przedstawiające pierwotne budynki stacyjne Kolei Wrocławsko-Świebodzkiej (pozyskane z Muzeum w Wałbrzychu) oraz ich obecny wygląd, prezentowany na zdjęciach Tomasza Koryckiego (absolwenta kierunku Transport na Politechnice Wrocławskiej).
Wszystkim świadkom otwarcia wystawy serdecznie dziękujemy za przybycie, a dzieciom - zwycięzcom konkursów raz jeszcze gratulujemy!
fotografie Anita Molecka
opracowanie dr inż. Bogusław Molecki