Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Lokomotywy spalinowe - Stacje PKP Imbramowice i PKP Żarów (2010-2016)

Drukuj
Utworzono: piątek, 25, marzec 2016

Lokomotywa spalinowa, nazywana również spalinowozem to lokomotywa napędzana silnikiem spalinowym, zazwyczaj czterosuwowym (czasem dwusuwowym np. ST44) silnikiem Diesla. Ponieważ charakterystyka silnika spalinowego uniemożliwia jego bezpośrednie zastosowanie do napędu lokomotywy, stosuje się przekładnię: mechaniczną, hydrauliczną, hydrostatyczną (rzadko, w lokomotywach małych mocy i prędkości), hydrokinetyczną lub też elektryczną (tzw. lokomotywa spalinowo-elektryczna). Najbardziej rozpowszechnione są lokomotywy o przekładni elektrycznej – silnik spalinowy napędza prądnicę, a osie napędowe są obracane za pomocą silników elektrycznych. Prędkość jazdy lokomotywy spalinowej reguluje się poprzez zmiany wzbudzenia prądnicy za pomocą nastawnika elektrycznego, zmieniającego opór elektryczny w obwodzie wzbudzenia.

Oznaczenia lokomotyw spalinowych w Polsce

PKP – historia

- na początku Lw (w oznacza silnik wysokoprężny)
- rodzaj przekładni:
e – elektryczna
h – hydrokinetyczna
m – mechaniczna
nr serii

Przykłady: Lwe-55, Lwh-64

PKP – współczesność

- pierwsza litera S oznacza lokomotywę spalinową
- druga litera oznacza pełnioną funkcję:
M – do prac manewrowych
P – do pociągów pasażerskich
T – do pociągów towarowych
U – uniwersalna

2 cyfry - nr serii:
01..09 - lokomotywa z przekładnią mechaniczną, sterowanie jednokrotne
10..14 - lokomotywa z przekładnią mechaniczną, sterowanie wielokrotne
15..24 - lokomotywa z przekładnią hydrauliczną lub hydrauliczno - mechaniczną, sterowanie jednokrotne
25..29 - lokomotywa z przekładnią hydrauliczną, sterowanie wielokrotne
30..39 - lokomotywa z przekładnią elektryczną, sterowanie jednokrotne
40..49 - lokomotywa z przekładnią elektryczną, sterowanie wielokrotne

myślnik, a po nim następuje nr inwentarzowy; czasem lokomotywom o specjalnych cechach (np. po znaczącej modernizacji) nadaje się nietypowy numer odległy od serii podstawowej np.500, 2000.,ale nie stanowi to reguły.

Przykłady: SP32, SM03, ST44, SU42, SU45

Inni przewoźnicy:

Lokomotywy spalinowe innych przewoźników najczęściej oznaczane są wg oznaczeń fabrycznych lub dziedziczą po poprzednich użytkownikach, np. S200, T448p, 060Da (=ST43 PKP), TEM2 (=SM48 PKP), M62 (=ST44 PKP), 401Da, Ls1200p (=SM31 PKP).

Lista lokomotyw spalinowych eksploatowanych w Polsce

 

LOKOMOTYWY SPALINOWE

<< PKP IMBRAMOWICE i PKP ŻARÓW >>
2010-2016

Lokomotywa spalinowa Fablok 6D (6Dg-025), Stacja PKP Żarów, 25.06.2012 r., fot. B.Mucha

Fablok 6D
VIN 9539
Wyprodukowany: 1976
Właściciele:
? – PTKiGK Zabrze Polska
1976 – Polska
2011 – PNUIK Polska
Numery taborowe:
? – SM42-2361 / PTKiGK Zabrze
1976 – SM42-2361
2011 – 6Dg-025/PNUIK

Lokomotywa spalinowa FabLok 401Da (401Da-300), Stacja PKP Żarów, 07.08.2010 r., fot. B.Mucha

FabLok 401Da
VIN: ?
Wyprodukowany: 1976
Właściciele: Transkol
Numery taborowe:
401Da-300

Lokomotywa spalinowa Луганск ТЭ109 (BR 232-4), Stacja PKP Imbramowice,  27.11.2014 r., fot. B.Mucha

Луганск ТЭ109
VIN 0004
Wyprodukowany: 1977
Właściciele:
1977 – DR Deutschland
1993 – DR Deutschland
1994 – DB Deutschland
1995 – EBG Deutschland
2000 – ESS Azərbaycan
2003 – KEG Deutschland
2005 – ITL Deutschland
2014 – Captrain Polska Polska
2014 – ITL Polska
Numery taborowe:
1977 – 142 004-1 / DR
1993 – 242 004-0 / DR
1994 – 242 004-0 / DB
1995 – ? / EBG
2000 – W232.04 / ESS
2003 – W232.04 / KEG
2005 – W232.04 / ITL
2014 – BR232-04 /
2014 – BR232-04 / Captrain Polska
2014 – BR232-04 / ITL

Lokomotywa spalinowa Луганск ТЭ109 (BR 232 154-5), Stacja PKP Imbramowice, 18.03.2016 r., fot. B.Mucha

Луганск ТЭ109
VIN: 0368
Wyprodukowany: 1975
Właściciele:
1975 – DR Deutschland
1994 – DB Deutschland
2005 – Kolchem Polska
2009 – DB SRP Polska
2015 – Depol Polska
NVR:
2015 – 92 51 3 640 056-9
Numery taborowe:
1975 – 132 154-6 / DR
1992 – 232 154-5 / DR
1994 – 232 154-5 / DB
2005 – 232 154-5 / Kolchem
2009 – 232 154-5 / DB SRP
2015 – BR232-154-5 / Depol

Lokomotywa spalinowa General Motors JT42CWR-T1 (66013), Stacja PKP Imbramowice, 20.05.2012 r., fot. B.Mucha

General Motors JT42CWR-T1
VIN 20058700-001
Wyprodukowany: 2006
Właściciele:
2012 – Freightliner Polska
Numery taborowe:
2012 – 66013/Freightliner

Lokomotywa spalinowa General Motors JT42CWR (66015), Stacja PKP Imbramowice, 09.10.2013 r., fot. B.Mucha

General Motors JT42CWR
VIN 20058700-002
Wyprodukowany: 2006
Właściciele:
2006 – DRS United Kingdom
2012 – Freightliner Polska
Numery taborowe:
2006 – 66412 / DRS
2012 – 66015 / Freightliner

Lokomotywa spalinowa ЛТЗ M62 (M62-961), Stacja PKP Imbramowice, 28.02.2016 r., fot. B.Mucha

ЛТЗ M62
VIN 2862
Wyprodukowany: 1977
Właściciele:
1977 – Koleje przemysłowe Polska
2003 – Rail Polska Polska
Numery taborowe:
1977 – M62-961 / Koleje przemysłowe
2003 – M62-961 / Rail Polska

Lokomotywa spalinowa ЛТЗ M62 (M62-1242), Stacja PKP Żarów, 26.03.2016 r., fot. B.Mucha

ЛТЗ M62
VIN 1242
Wyprodukowany: 1971
Właściciele:
1971 – ČSD Česká republika
1993 – ŽSR Slovensko
2002 – ZSSK Slovensko
2007 – Lokomotiv Polska
2013 – PRK Kraków Polska
2014 – ZUE S.A Polska
Numery taborowe:
1971 – T679.1368 / ČSD
1988 – 781 368-6 / ČSD
1993 – 781 368-6 / ŽSR
2002 – 781 368-6 / ZSSK
2007 – M62-1242 / Lokomotiv
2013 – M62-1242 / PRK Kraków
2014 – M62-1242 / ZUE S.A
Wypożyczenia:
2007 – Lotos
2009 – STK

Lokomotywa spalinowa Луганск M62 (M62M-001), Stacja PKP Imbramowice, 19.03.2013 r., fot. B.Mucha

Луганск M62
VIN: 1277
Wyprodukowany: 1975
Właściciele:
1975 – EVR Eesti
2005 – Rail Polska Polska
Numery taborowe:
1975 – M62-1117 / EVR
2005 – EM62-001 / Rail Polska
2007 – M62M-001 / Rail Polska

Lokomotywa spalinowa Луганск M62 (M62M-004), Stacja PKP Imbramowice, 25.03.2016 r., fot. B.Mucha

Луганск M62
VIN 1333/1971
Wyprodukowany: 1971
Właściciele:
? – EVR Eesti
2007 – Rail Polska Polska
Numery taborowe:
2007 – M62M-004 / Rail Polska

Lokomotywa spalinowa Луганск M62 (M62M-005), Stacja PKP Imbramowice, 08.08.2010 r., fot. B.Mucha

Луганск M62
VIN M62-1596
Wyprodukowany: 1972
Właściciele:
? – EVR Eesti
2007 – Rail Polska Polska
Numery taborowe:
2007 – M62M-005 / Rail Polska

Lokomotywa spalinowa Луганск M62 (M62M-009), Stacja PKP Imbramowice, 15.04.2014 r., fot. B.Mucha

Луганск M62
VIN 1032
Wyprodukowany: 1970
Właściciele:
1970 – СЖД Россия
1991 – EVR Eesti
2005 – Rail Polska Polska
Numery taborowe:
1970 – M62-1079 / СЖД
1991 – M62-1104 / EVR
2005 – M62-1104 / Rail Polska
2008 – M62M-009 / Rail Polska
2009 – M62M-009 / Lotos
Wypożyczenia:
2009 – Lotos
2014 – Spedkoks
2015 – ZIK

Lokomotywa spalinowa Луганск M62 (M62M-010), Stacja PKP Imbramowice, 21.10.2014 r., fot. B.Mucha

Луганск M62
VIN 1577
Wyprodukowany: 1972
Właściciele:
1972 – СЖД Россия
1991 – EVR Eesti
2006 – Rail Polska Polska
Numery taborowe:
1972 – M62-1279 / СЖД
1991 – M62-1118 / EVR
2006 – M62-1118 / Rail Polska
2009 – M62M-010 / Rail Polska
Wypożyczenia:
2009 – Lotos

Lokomotywa spalinowa Луганск M62 (M62M-017), Stacja PKP Imbramowice, 05.03.2013 r., fot. B.Mucha

Луганск M62
VIN 3184
Wyprodukowany: 1978
Właściciele:
1978 – PKP Polska
1999 – PEG Deutschland
2001 – NEB Deutschland
2003 – Rail Polska Polska
Numery taborowe:
1978 – ST44-733 / PKP
1999 – V200.022 / PEG
2001 – V200.22 / NEB
2003 – M62-3184 / Rail Polska
2010 – M62M-017 / Rail Polska

Lokomotywa spalinowa ČKD T 699 (S200-301), Stacja PKP Żarów, 11.04.2013 r., fot. B.Mucha

ČKD T 699
VIN 10175
Wyprodukowany: 1977
Właściciele:
? – SD - KD Česká republika
2003 – ČMKS Česká republika
2006 – STK Polska
Numery taborowe:
? – 770 540-3 / SD - KD
? – T669.0540 / SD - KD
2003 – 770 540-3 / ČMKS
2006 – S200-301 / STK

Lokomotywa spalinowa FabLok 6D (SM42-1013), Stacja PKP Imbramowice, 06.07.2010 r., fot. B.Mucha

FabLok 6D
VIN 10045
Wyprodukowany: 1978
Właściciele:
1978 – PKP Polska
2001 – PKP Cargo Polska
Numery taborowe:
1978 – SM42-1013 / PKP
2001 – SM42-1013 / PKP Cargo

Lokomotywa spalinowa FabLok 6D (SM42-1239), Stacja PKP Żarów, 24.03.2016 r., fot. B.Mucha

FabLok 6D
VIN 10109
Wyprodukowany: 1979
Właściciele:
1979: PKP Polska
2001: PKP Cargo Polska
Numery taborowe:
1979 – SM42-1034 / PKP
2001 – SM42-1034 / PKP Cargo
2011 – SM42-1239 / PKP Cargo

Lokomotywa spalinowa FabLok 6D (SM42-2214), Stacja PKP Imbramowice, 16.03.2016 r., fot. B.Mucha

Fablok 6D
VIN 8781
Wyprodukowany: 1973
Właściciele:
Rail Polska Polska
Numery taborowe:
SM42-2214 / Rail Polska

Lokomotywa spalinowa FabLok 6D (SM42-2237), Stacja PKP Imbramowice, 23.03.2016 r., fot. B.Mucha

FabLok 6D
VIN 8831
Wyprodukowany: 1974
Właściciele:
? – OKSM Polska
? – Lokomotiv Polska
Numery taborowe:
? – SM42-2237 / OKSM
2015 – SM42-2237 / Lokomotiv
Wypożyczenia:
2015 – Lotos

Lokomotywa spalinowa FabLok Ls800P (SM42-2294), Stacja PKP Imbramowice, 18.03.2016 r., fot. B.Mucha

FabLok Ls800P
VIN 10166
Wyprodukowany: 1979
Właściciele:
2013 – Depol Polska
2013 – SKSM Sp. z o.o. Polska
Numery taborowe:
? – SM42-2494 / SKSM Sp. z o.o.
2013 – SM42-2494 / Depol
2014 – SM42-2494 / ECCO Rail
Wypożyczenia:
2014 – ECCO Rail

Lokomotywa spalinowa Briańsk TЭM2 (SM48-310), Stacja PKP Imbramowice, 29.05.2012 r., fot. B.Mucha

Briańsk TЭM2
VIN TEM2-310
Wyprodukowany: 1990
Właściciele:
1990 – KWK Staszic Polska
2003 – Lotos Polska
2012 – Lokomotiv Polska
2012 – Depol Polska
Numery taborowe:
1990 – TEM2-310 / KWK Staszic
2003 – SM48-310 / Lotos
2012 – SM48-310 / Lokomotiv
2012 – SM48-310 / Depol

Lokomotywa spalinowa Electroputere 060DA (ST43-126), Stacja PKP Imbramowice, 13.06.2012 r., fot. B.Mucha

Electroputere 060DA
VIN 060DA-604
Wyprodukowany: 1968
Właściciele:
1968 – PKP Polska
Numery taborowe:
1968 – ST43-126 / PKP

 

Lokomotywa spalinowa Electroputere 060DA (ST43-339), Stacja PKP Żarów, 10.08.2010 r., fot. B.Mucha

Electroputere 060DA
VIN 060DA-1292
Wyprodukowany: 1973
Właściciele:
1973 – PKP Polska
2001 – PKP Cargo Polska
Numery taborowe:
1973 – ST43-339 / PKP
2001 – ST43-339 / PKP Cargo

Lokomotywa spalinowa Electroputere 060DA (ST43-396), Stacja PKP Imbramowice, 15.10.2013 r., fot. B.Mucha

Electroputere 060DA
VIN 060DA-1671
Wyprodukowany: 1976
Właściciele:
1976 – PKP Polska
2001 – PKP Cargo Polska
Numery taborowe:
1976 – ST43-396 / PKP
2001 – ST43-396 / PKP Cargo

Lokomotywa spalinowa Electroputere 060DA (ST43-2415), Stacja PKP Żarów, 05.03.2013 r., fot. B.Mucha

Electroputere 060DA
VIN: ?
Wyprodukowany: ?
Właściciele:
? – COMSA España
2007 – PRKiI Wrocław Polska
2014 – Trakcja PRKiI Polska
Numery taborowe:
? – 60-2415-2 / COMSA
2007 – 60-2415-2 / PRKiI Wrocław
2012 – ST43-2415 / PRKiI Wrocław
2014 – ST43-2415 / Trakcja PRKiI

Lokomotywa spalinowa Луганск M62 (ST44-1223), Stacja PKP Imbramowice, 11.02.2013 r., fot. B.Mucha

Луганск M62
VIN M62-5622
Wyprodukowany: 1986
Właściciele:
1986 – PKP Polska
2001 – PKP Cargo Polska
Numery taborowe:
1986 – ST44-1091 / PKP
2001 – ST44-1091 / PKP Cargo
2009 – ST44-1223 / PKP Cargo

Lokomotywa spalinowa Брянск TЭM2 (TEM2-094), Stacja PKP Żarów, 08.10.2014 r., fot. B.Mucha

Брянск TЭM2
VIN TEM2-094
Wyprodukowany: 1979
Właściciele:
1979 – PTKiGK Rybnik Polska
2005 – Lokomotiv Polska
Numery taborowe:
1979 – TEM2-094 / PTKiGK Rybnik
2005 – TEM2-094 / Lokomotiv
2012 – TEM2-094 / Kolej Bałtycka
Wypożyczenia:
2012 – Kolej Bałtycka
2015 – DB SRP

Lokomotywa spalinowa Брянск TЭM2 (TEM2-225), Stacja PKP Imbramowice, 05.11.2014 r., fot. B.Mucha

Briańsk TЭM2
VIN: ?
Wyprodukowany: 1983
Właściciele:
Rail Polska Polska
Numery taborowe:
TEM2-225 / Rail Polska

Lokomotywa spalinowa Брянск TЭM2 (TEM2-226), Stacja PKP Imbramowice, 14.08.2010 r., fot. B.Mucha

Брянск TЭM2
VIN:
Wyprodukowany: 1983
Właściciele:
1983 – PMP–PW Polska
1990 – KP Maczki-Bór Polska
2002 – CTL Maczki-Bór Polska
Numery taborowe:
1983 – TEM2-226 / PMP–PW
1990 – TEM2-226 / KP Maczki-Bór
2002 – TEM2-226 / CTL Maczki-Bór

 

Źródła
http://rail.phototrans.eu/
https://pl.wikipedia.org/

Fotografie i materiały (archiwum własne)

Opracowanie
Bogdan Mucha

© 2022 Żarowska Izba Historyczna

Saturday the 20th. By BlueHost Review and Affiliate Marketing.