Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

PKP Imbramowice i PKP Żarów 2016: lokomotywy elektryczne, cz.1

Drukuj
Utworzono: niedziela, 13, listopad 2016

Na terenie Polski eksploatowanych jest obecnie ponad 20 serii lokomotyw napędzanych silnikami elektrycznymi, zasilanymi z sieci trakcyjnej. Spora lista obejmuje następujące lokomotywy produkcji zarówno rodzimej, jak też zagranicznej: ET5 (Škoda 43E), EU07, EU07A, EP07, EP08, EP09, ET11 (Škoda 79E), ET13 (Škoda 12E), ET21, ET22, ET23 (Škoda 31E), ET41, ET42 (NEWZ 112E), EU43 (TRAXX F140 MS), EU44 (Simens Eurosprinter ES64U4 Taurus), EU45 (Simens Eurosprinter ES64F4), EU46 (Siemens Vectron), EU47 (TRAXX P160 DC ), E 483 (TRAXX F140 DC), Newag E6ACTd Dragon, Pesa Gamma 111Eb, Pesa Gamma 111Ed Marathon, Škoda 59E (Seria 182 ČD). Wiele z wymienionych serii, zobaczyć można na linii kolejowej nr 274, która łączy stację Wrocław Świebodzki ze stacją Zgorzelec. Codziennie przez leżące na żelaznym szlaku stacje kolejowe w Imbramowicach i Żarowie, przejeżdża pokaźna liczba pociągów. Lokomotywy elektryczne prowadzą tutaj składy pasażerskie (PKP Inter City i PKP Przewozy Regionalne) oraz towarowe (PKP Cargo i inni przewoźnicy prywatni). Wiele składów towarowych, oczekuje na dalszą drogę, zajmując tory główne dodatkowe oraz tor bocznicy przy placu załadunkowym w Imbramowicach. Obie stacje przyciągają miłośników kolejowych fotografii i historii kolejnictwa, którzy utrwalają nie tylko infrastrukturę, ale także przejeżdżający tamtędy i zatrzymujący się tabor. Poniżej prezentujemy skromne zestawienie elektrycznych lokomotyw sfotografowanych na stacjach PKP Imbramowice oraz PKP Żarow. Do szczególnie interesujących egzemplarzy należy lokomotywa 201Eo 003 (PaFaWag 201Eg), która wyprodukowana została w 1975 roku przez Pafawag Wrocław i do 2011 roku (pod oznaczeniem E-1016) prowadziła składy towarowe oraz pasażerskie na marokańskiej magistrali Tanger – Rabat – Casablanca – Marrakesz (przewoźnik ONCF المغرب – al-Maġrib). Odkupiona z Maroka przez Zakład Naprawy Taboru Kolejowego w Oleśnicy, przetransportowana została drogą morską do portu w Gdyni, a następnie do ZNTK, gdzie przeszła modernizację i przystosowanie do polskich warunków. Wśród sfotografowanych lokomotyw uwagę zwracają również trzy wyprodukowane w tym roku egzemplarze Newag E6ACTd Dragon (numery taborowe 101-103), które w barwach Freightliner Polska, kilkukrotnie gościły na bocznicy kolejowej w Imbramowicach.

EP07 (typy 4E, 303E i 303E-FPS) to seria normalnotorowych lokomotyw elektrycznych, przystosowanych do prowadzenia ruchu pasażerskiego (elektryczna, pasażerska 07). Są one przebudowanymi egzemplarzami lokomotyw serii EU07 (elektryczna uniwersalna 07), które z kolei są bezpośrednimi następcami powojennych elektrowozów brytyjskich serii EU06. Lokomotywy te stanowią znakomitą większość lokomotyw elektrycznych pełniących do dziś służbę w Grupie PKP – stosowane są do prowadzenia zarówno lekkich, jak i ciężkich pociągów osobowych. Wedle danych obecnie w Polsce jest w eksploatacji 155 lokomotyw serii EP07 (Przewozy Regionalne – 5, PKP Intercity - 150)

Producent: Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego; Lata produkcji: 1995-2005; Układ osi: Bo'Bo'; Masa służbowa: 80/83 t; Długość ze zderzakami: 15 915 mm; Szerokość: 3038 mm, Wysokość: 4343 mm; Średnica kół: 1250 mm; Liczba silników: 4; Typ silników trakcyjnych: EE541 LKb535 (EP07-376 i 389); Moc ciągła: 2000 kW; Moc godzinna: 2080 kW; Maksymalna siła pociągowa: 21,5 t; Prędkość konstrukcyjna: 125 km/h; Maksymalna prędkość eksploatacyjna: 120 km/h; Nacisk osi na szyny: 21 t

Lokomotywa PaFaWag 4E / EP07-2004. Stacja PKP Imbramowice – 05.06 i 11.07.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: PaFaWag 4E; VIN: 4E-237; Data produkcji: 1973 r.; Właściciele: 1974-2001 PKP Polska, 2001-2008 PKP Cargo, 2008-2012 PKP Inter City, od 2012 r. Przewozy Regionalne; Numery taborowe: 1974-2012 EU-07-232, od 2012 r. EP07-2004

EU07 (typy 4E, 303E, 303Eb i 303Ec) to najpopularniejsza w Polsce seria normalnotorowych uniwersalnych lokomotyw elektrycznych, głównie wykorzystywanych do przewozów pasażerskich. Wyprodukowana w Polskich zakładach Pafawag we Wrocławiu oraz HCP w Poznaniu na angielskiej licencji English Electric na podstawie dokumentacji lokomotywy EU06 w latach 1964-74 i 1983-92. Wedle danych obecnie w Polsce jest w eksploatacji ponad 100 ? lokomotyw serii EU07 (Przewozy Regionalne – 13, PKP Intercity – 86 + 3 egzemplarze EU07A [wersja przebudowana w latach 2010-2014 przez ZNTK Oleśnica], PKP Cargo – 24 ?, Prywatni przewoźnicy – ?)

Producent: Pafawag Wrocław (4E), HCP Poznań (303E); Lata produkcji: 1965-1977 (4E), 1983-1992 (303E); Układ osi: Bo'Bo'; Masa służbowa: 80 t (4E), 83,4 t (303E); Długość ze zderzakami: 15915 mm (4E), 16235 mm (303E); Szerokość: 3038 mm, Wysokość: 4343 mm; Średnica kół: 1250 mm; Liczba silników: 4; Typ silników trakcyjnych: EE541, przeniesienie napędu typu Alsthom; Moc ciągła: 2000 kW; Moc godzinna: 2080 kW; Maksymalna siła pociągowa: 280 kN; Prędkość konstrukcyjna: 125 km/h; Nacisk osi na szyny: 21 t (4E), 29,85 t (303E)

Lokomotywa PaFaWag 4E / EU07-80. Stacja PKP Imbramowice 13.04.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: PaFaWag 4E; VIN: 4E-080; Data produkcji: 1969 r.; Właściciele: 1969-2001 PKP Polska, 2001-2008 PKP Cargo, 2008-2011 PKP Inter City, od 2011 r. Lokomotiv Polska: Numery taborowe: 1969-2011 EU07-080, od 2011 r. EU07-80

Lokomotywa PaFaWag 4E / EU07-195. Stacja PKP Imbramowice 10.05.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: PaFaWag 4E; VIN: 4E-195; Data produkcji: 1972 r.; Właściciele: 1972-2001 PKP Polska, od 2001 r. PKP Cargo; Numery taborowe: od 1972 r. EU07-195

Lokomotywa HCP 303E / EU07-417. Stacja PKP Imbramowice 18.08.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: HCP 303E; VIN: 303E-317; Data produkcji: 1986 r.; Właściciele: 1986-2001 PKP Polska, 2001-2008 PKP Cargo, 2008-2015 PKP Inter City, od 2006 r. Majkoltrans; Numery taborowe: od 1986 r. EU07-417

Pafawag 3E (typy 3E, 3E/1 i 3E/1M, seria PKP początkowo E06, następnie ET21, wśród prywatnych przewoźników również seria ET21M) to normalnotorowa towarowa lokomotywa elektryczna produkcji polskiej. Przez miłośników kolei i kolejarzy nazywana "kantem", "telewizorem" lub "sputnikiem". Lokomotywa ET21 była pierwszą przeznaczoną dla PKP elektryczną lokomotywą towarową produkowaną w Polsce. Pomimo charakterystyki trakcyjnej właściwej dla lokomotywy towarowej oraz przestarzałego widłowego prowadzenia zestawów kołowych i "tramwajowego" zawieszenia silników trakcyjnych, lokomotywy ET21 były wykorzystywane zarówno w ruchu towarowym jak i pasażerskim (przejściowo nawet ekspresowym). Lokomotywy ET21 mogą prowadzić pociągi towarowe o masie 2300 ton z prędkością 70 km/h, a pociągi pasażerskie o masie 700 ton z prędkością do 100 km/h. Wycofywanie serii rozpoczęto na przełomie lat 80. i 90-tych, a pozostałe egzemplarze do dziś wykorzystywane są jeszcze w ruchu towarowym na liniach w południowej części kraju, mimo że ostateczne wycofanie planowano na rok 2002. Lokomotywy te bardzo dobrze spisują się na liniach górskich. Są cenione przez maszynistów za solidną, prostą i niezawodną konstrukcję. Wedle danych obecnie w Polsce jest w eksploatacji 68 lokomotyw serii ET21 (PKP Cargo – 21; Prywatni przewoźnicy – 47)

Producent: Pafawag Wrocław; Lata budowy: 1957-1971, Układ osi : Co'Co'; Masa służbowa: 121 t (3E), 114 t (3E/1); Długość ze zderzakami: 16820 mm; Szerokość: 3005 mm; Wysokość: 4559 mm (przy opuszczonych odbierakach); Średnica kół: 1250 mm; Liczba silników: 6; Typ silników trakcyjnych: LKa635 / Lkb635; Moc ciągła: 1860 kW; Moc godzinna: 2400 kW; Napięcie zasilania: 3000 V prądu stałego; Maksymalna siła pociągowa: 32 t; Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h; Nacisk osi na szyny: 20,16 t (3E) 18,833 t (3E/1)

Lokomotywa PaFaWag 3E/1 / 3E/1M-368. Stacja PKP Imbramowice 31.08.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: PaFaWag 3E/1; VIN: 3E/1-464; Data produkcji: 1967 r.; Właściciele: 1967-2011 PKP Polska, 2011-2012 DLA Wrocław, 2012 ITL, od 2012 r. Rail Polska; Numery taborowe: 1967-2011 ET21-428, od 2011 r. 3E/1M-368

Pafawag 201E (typ konstrukcyjny początkowo 7E, ostatecznie 201E oraz podtypy 201Ea, 201Ec/202E, 201Ed/103E, 201Eg i 201Eh, modernizacje typu 201Ek, 201El, 201Em i 201Eo, seria PKP ET22, seria ONCF E1000) to  normalnotorowa ciężka towarowa lokomotywa elektryczna produkowana w latach 1969–1989 w zakładach Pafawag we Wrocławiu. Łącznie wybudowano 1184 sztuki dla Polskich Kolei Państwowych oraz 23 egzemplarze dla marokańskiego przewoźnika ONCF. Lokomotywy te są eksploatowane w Polsce przez PKP Cargo i przewoźników prywatnych. Ponadto niektóre egzemplarze należące do PKP Cargo mogą poruszać się po sieci kolejowej w Czechach i na Słowacji. Wedle danych obecnie w Polsce w eksploatacji są 952 egzemplarze lokomotyw serii ET22 (PKP Cargo – 929; Prywatni przewoźnicy – 23)

Producent: Pafawag Wrocław; Lata budowy: 1969–1989; Układ osi: Co’Co’; Masa służbowa: 120 t; Długość ze zderzakami: 19 240 mm; Szerokość: 3005 mm; Wysokość: 4486 mm; Średnica kół: 1250 mm; Liczba silników: 6; Typ silników trakcyjnych: EE541; Moc ciągła: 3000 kW; Moc godzinna: 3120 kW; Napięcie zasilania: 3000 V DC; Maksymalna siła pociągowa: 216 kN; Prędkość konstrukcyjna: 125 km/h

 

Lokomotywa PaFaWag 201E / ET22-242. Stacja PKP Żarów 11.05.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: PaFaWag 201E ; VIN: 201E-243; Data produkcji: 1976 r.; Właściciele: 1976-2001 PKP Polska, od 2001 r. PKP Cargo; Numery taborowe: od 1976 r. ET22-242

Lokomotywa PaFaWag 201E / ET22-577. Stacja PKP Żarów 22.08.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: PaFaWag 201E ; VIN: 201E-578; Data produkcji: 1980 r.; Właściciele: 1980-2001 PKP Polska, od 2001 r. PKP Cargo; Numery taborowe: od 1980 r. ET22-577

 

Lokomotywa PaFaWag 201E / ET22-669. Stacja PKP Żarów 16.09.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: PaFaWag 201E; VIN: 201E-670; Data produkcji: 1981 r.; Właściciele: 1981-2001 PKP Polska, od 2001 r. PKP Cargo; Numery taborowe: od 1980 r. ET22-669

 

Lokomotywa PaFaWag 201E / ET22-703. Stacja PKP Imbramowice 01.09.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: PaFaWag 201E; VIN: 201E-704; Data produkcji: 1982 r.; Właściciele: 1982-2001 PKP Polska, od 2001 r. PKP Cargo; Numery taborowe: od 1982 r. ET22-703

Lokomotywa PaFaWag 201E / ET22-823. Stacja PKP Żarów 17.08.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: PaFaWag 201E; VIN: 201E-824; Data produkcji: 1983 r.; Właściciele: 1983-2001 PKP Polska, od 2001 r. PKP Cargo; Numery taborowe: od 1983 r. ET22-823

 

Lokomotywa PaFaWag 201E / ET22-877. Stacja PKP Imbramowice 09.05.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: PaFaWag 201E; VIN: 201E-878; Data produkcji: 1984 r.; Właściciele: 1984-2001 PKP Polska, od 2001 r. PKP Cargo; Numery taborowe: od 1984 r. ET22-877

Lokomotywa PaFaWag 201E / ET22-912. Stacja PKP Imbramowice 20.09.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: PaFaWag 201E; VIN: 201E-913; Data produkcji: 1985 r.; Właściciele: 1985-2001 PKP Polska, od 2001 r. PKP Cargo; Numery taborowe: od 1985 r. ET22-912

Lokomotywa PaFaWag 201E / ET22-918. Stacja PKP Żarów 27.08.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: PaFaWag 201E; VIN: 201E-919; Data produkcji: 1985 r.; Właściciele: 1985-2001 PKP Polska, od 2001 r. PKP Cargo; Numery taborowe: od 1985 r. ET22-918

Lokomotywa PaFaWag 201E / ET22-942. Stacja PKP Żarów 16.08.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: PaFaWag 201E; VIN: 201E-943; Data produkcji: 1985 r.; Właściciele: 1985-2001 PKP Polska, od 2001 r. PKP Cargo; Numery taborowe: od 1985 r. ET22-942

Lokomotywa PaFaWag 201E / ET 22-1151. Stacja PKP Żarów 26.09.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: PaFaWag 201E; VIN: 201Eh-1151; Data produkcji: 1989 r.; Właściciele: 1989-2001 PKP Polska, od 2001 r. PKP Cargo; Numery taborowe: od 1989 r. ET22-1151

Lokomotywa PaFaWag 201E / ET22-1209. Stacja PKP Imbramowice 11.07.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: PaFaWag 201E; VIN: 201E-380; Data produkcji: 1978 r.; Właściciele: 1978-2001 PKP Polska, od 2001 r. PKP Cargo; Numery taborowe: 1978-2012 ET22-379, od 2012 r. ET22-1209

PaFaWag 201Eg / 201Eo 003. Stacja PKP Imbramowice 12.07.2016 r., fot. B.Mucha. Na dolnej fotografii ta sama lokomotywa (oznaczenie E-1016) po odkupieniu od marokańskiego przewoźnika, stoi na terenie ZNTK Oleśnica 14.02.2012 r. (fot. m0ke; źródło)

Nazwa: PaFaWag 201Eg; VIN: 1016 ; Data produkcji: 1975 r.; Właściciele: 1975-2011 ONCF المغرب (al-Maġrib), 2011-2012 ZNTK Oleśnica Polska, od 2012 r. Rail Polska; Numery taborowe: 1975-2011 E-1016, od 2012 r. 201Eo-003

ET41 (typ 203E) to normalnotorowa dwuczłonowa lokomotywa elektryczna towarowa produkowana w latach 1977–1983 w zakładach HCP w Poznaniu w liczbie 200 sztuk. Na podstawie konstrukcji lokomotywy EU07 opracowano projekt elektrowozu ET41 przeznaczonego do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. W latach 1977–1983 wyprodukowano dwieście lokomotyw ET41. W 1983 roku w Poznaniu uruchomiono produkcję lokomotyw EU07 przy wykorzystaniu projektu elektrowozu ET41. Trzy pojedyncze człony ET41 w latach 90. przebudowano w ZNTK na lokomotywy EU07. Lokomotywa ET41 oparta jest na projekcie elektrowozu EU07 przy wprowadzeniu zmian konstrukcyjnych. Rama i wózki lokomotywy zostały wzmocnione. Elektrowóz jest przystosowany do zabudowy sprzęgu samoczynnego. Oba człony połączono sprzęgiem śrubowym, przewodami pneumatycznymi i przewodami sterowania wielokrotnego oraz umożliwiono przejście pomiędzy sekcjami, z zastosowaniem elastycznych osłon gumowych. Może prowadzić wyjątkowo ciężkie pociągi towarowe o masie do 4000 ton z prędkością 70 km/h (teoretycznie możliwe jest ciągnięcie lokomotywą ET41 pociągu o masie do 5000 ton). Wedle danych PKP Cargo użytkuje obecnie 162 lokomotywy serii ET41.

Producent: HCP Poznań; Lata budowy: 1977–1983; Układ osi: Bo’Bo’+Bo’Bo’; Masa służbowa: 167 ton; Długość ze zderzakami: 31 860 mm; Średnica kół: 1250 mm; Liczba silników: 8; Typ silników trakcyjnych: EE-541B; Moc ciągła: 4000 kW; Moc godzinna: 4160 kW; Napięcie zasilania: 3 kV, prąd stały; Prędkość konstrukcyjna: 125 km/h; Nacisk osi na szyny: 20,87 t

Lokomotywa HCP 203E / ET41-025. Stacja PKP Imbramowice 20.06.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: HCP 203E; VIN: 203E-25; Data produkcji: 1978 r.; Właściciele: 1978-2001 PKP Polska, od 2001 r. PKP Cargo; Numery taborowe: od 1978 r. ET41-025

Lokomotywa HCP 203E / ET41-042. Stacja PKP Imbramowice 09.08.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: HCP 203E; VIN: 203E-042; Data produkcji: 1978 r.; Właściciele: 1978-2001 PKP Polska, od 2001 r. PKP Cargo; Numery taborowe: od 1978 r. ET41-042

NEWZ 112E (seria ET42) to normalnotorowa dwuczłonowa towarowa lokomotywa elektryczna wyprodukowana w latach 1978–1982 w radzieckich zakładach NEWZ w liczbie 50 sztuk specjalnie dla Polskich Kolei Państwowych. Żargonowo nazywana Ruskiem, Czapajewem bądź łodzią podwodną. W latach 1978–1982 zakupiono 50 lokomotyw ET42. Cała seria została przydzielona do lokomotywowni Zduńska Wola Karsznice i należała do zakładu taboru w Łodzi. Głównym przeznaczeniem ET42 była obsługa najcięższych pociągów węglowych na liniach wiodących ze Śląska do portów w Gdańsku i Gdyni. Były to najsilniejsze, a przy tym najmniej zawodne lokomotywy eksploatowane przez PKP. Wedle danych PKP Cargo użytkuje obecnie 46 lokomotyw serii ET42.

Producent: NEWZ Nowoczerkask (ZSRR); Lata budowy: 1978–1982; Układ osi: Bo’Bo’+Bo’Bo’; Masa służbowa: 164 t; Długość ze zderzakami: 30880 mm; Średnica kół: 1250 mm; Liczba silników: 8; Typ silników trakcyjnych: NB-508A; Moc ciągła: 4480 kW; Moc godzinna: 4840 kW; Napięcie zasilania: 3000 V DC; Maksymalna siła pociągowa: 50 t; Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h

Lokomotywa NEWZ 112E / ET42-025. Stacja PKP Żarów 04.08.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: NEWZ 112E; VIN: [A] 025/[B] 025; Data produkcji: 1980 r.; Właściciele: 1980-2001 PKP Polska, od 2001 r. PKP Cargo; Numery taborowe: od 1980 r. ET42-025

Škoda 31E (seria 181 ČD i ŽSR, seria E669.1 ČSD, oznaczenie polskie ET23) to seria towarowych normalnotorowych lokomotyw elektrycznych, wyprodukowanych w latach 1963–1965 przez zakłady Škoda w Pilznie w Czechosłowacji. Lokomotywy tego typu są eksploatowane w Czechach i na Słowacji, a także przez prywatnych przewoźników w Polsce.

Producent: Škoda Pilzno (Czechosłowacka Republika Socjalistyczna); Lata budowy: 1961 -1962; Układ osi: Co'Co'; Masa służbowa: 124,2 t; Długość ze zderzakami: 18800 mm; Szerokość: 2950 mm; Wysokość: 4500 mm; Średnica kół: 1250 mm; Liczba silników: 6; Typ silników trakcyjnych: 2 AD 4346 gT; Moc ciągła: 2790 kW; Moc godzinna: 3000 kW ; Maksymalna siła pociągowa: 345 kN; Prędkość konstrukcyjna: 90 km/h

Lokomotywa Škoda 31E1 / 181 074-6. Stacja PKP Żarów 13.07.2016 r., fot B.Mucha

Nazwa: Škoda 31E1; VIN: 4345; Data produkcji: 1961 r.; Właściciele: 1961-1992 ČSD, 1993-2007 ČD, 2007-2016 ČDC, od 2016 r. ID Polska; Numery taborowe: 1961-1988 E669.1074, od 1988 r. 181 074-6

Škoda 59E (seria 182 ČD) to lokomotywa elektryczna produkowana w latach 1963-1965 dla kolei czechosłowackich. Wyprodukowano 168 lokomotyw. Elektrowozy zostały wyprodukowanie do prowadzenia pociągów towarowych kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych. Po rozpadzie Czechosłowacji eksploatowane są przez koleje czeskie i słowackie oznakowane jako Řada 182. Przez polskich przewoźników kolejowych eksploatowanych jest 108 lokomotyw. Użytkownicy w Polsce: Lotos Kolej – 5; Inni przewoźnicy ?

Producent: Škoda Plzeň (Czechosłowacka Republika Socjalistyczna); Lata budowy: 1963-1965; Układ osi: Co'Co'; Masa służbowa: 120 t; Długość ze zderzakami: 18800 mm; Szerokość: 2950 mm; Wysokość: 4500 mm; Średnica kół: 1250 mm; Typ silników trakcyjnych: 2 AD 4346 gT; Moc ciągła: 2790 kW; Moc godzinna: 3000 kW; Napięcie zasilania: 3 kV; Maksymalna siła pociągowa: 345 kN; Prędkość konstrukcyjna: 90 km/h

Lokomotywa Škoda 59E / 182 007-5. Stacja PKP Imbramowice 14.07.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: Škoda 59E; VIN: 4763; Data produkcji: 1963 r.; Właściciele: 1963-1992 ČSD, 1993-2006 ŽSSK Slovensko, 2006 r. CTL Logistics Polska, od 2007 r. Lotos Polska; Numery taborowe: 1963-1988 E669.2007, od 1988 r. 182 007-5

Škoda 61E (seria ČD 183) to lokomotywa elektryczna produkowana w zakładach Škody w Pilźnie w 1971 dla kolei czechosłowackich. W 2011 elektrowozy były w okresie eksploatacji dozorowanej w dolnośląskiej spółce Pol-Miedź Trans, a we wrześniu 2011 otrzymały świadectwo dopuszczające do ruchu kolejowego. Lokomotywy są eksploatowane przez wielu polskich przewoźników kolejowych po modernizacji w ZNTK Oleśnica, podczas których otrzymały pantografy połówkowe. Pozostałe lokomotywy posiadają dopuszczenie do kursowania do stacji granicznej w Chałupkach.

Producent: Škoda Plzeň (Czechosłowacka Republika Socjalistyczna); Lata budowy: 1971; Układ osi: Co’Co’; Masa służbowa: 120 t; Długość ze zderzakami: 18940 mm; Średnica kół: 1250 mm; Liczba silników: 6; Typ silników trakcyjnych: 2 AD 4346 gT; Moc ciągła: 2790 kW; Moc godzinna: 3000 kW; Napięcie zasilania: 3 kV; Maksymalna siła pociągowa: 345,0 kN; Prędkość konstrukcyjna: 90 km/h; Nacisk osi na szyny: 20 t

Lokomotywa Škoda 61E / 183 036-3. Stacja PKP Imbramowice 18.04.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: Škoda 61E; VIN: 6215; Data produkcji: 1971 r.; Właściciele: 1971-1993 ČSD, 1993-2002 ŽSR Slovensko, 2002-2005 ZSSK Slovensko, od 2005 r. ZSSK Cargo Slovensko; Numery taborowe: 1971-1988 E669.3036, od 1988 r. 183 036-3

Lokomotywa Škoda 59E / 183 044-7. Stacja PKP Imbramowice 26.09.2016 r., fot. B.Mucha

Nazwa: Škoda 59E; 59E/2-5021; Data produkcji: 1964 r.; Właściciele: 2004-2005 ZSSK Slovensko, 2005-2013 ZSSK Cargo Slovensko, od 2013 r. BTSlovakia Slovensko; Numery taborowe: od 2004 r. 183 044-7 (po modernizacji lokomotywy 182 063)

Newag Dragon to rodzina sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych, przeznaczonych do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych do 4500 ton. Produkowana przez Newag Gliwice. Powstało łącznie 9 sztuk zasilanych prądem stałym (seria E6ACT), które są eksploatowane przez Lotos Kolej i STK. Kolejne 5 sztuk (seria E6ACTd) zostało zamówionych przez spółkę Freightliner PL. Dragony oferowane są w wersjach zasilanych: prądem stałym o napięciu 3 kV, prądem przemiennym o napięciu 15 lub 25 kV, prądem stałym o napięciu 3 kV lub prądem przemiennym o napięciu 15 lub 25 kV, silnikiem diesla (wersja o ograniczonej mocy ciągłej, sile pociągowej i prędkości maksymalnej z obciążeniem). Producent przewiduje również dwie opcje ulepszeń: Max Load – zwiększenie siły pociągowej do 450kN, Dual Power – dodatkowy napęd spalinowy. Wyprodukowane lokomotywy zasilane prądem stałym dla STK i Lotos Kolej otrzymały oznaczenie E6ACT, co oznacza lokomotywę elektryczną, 6-osiową, napędzaną przez silniki asynchroniczne, dedykowaną przewozom towarowym. Lokomotywy zamówione przez Freightliner PL również są zasilane prądem stałym, jednak początkowo miały otrzymać inne oznaczenie – E6DCF-DP, które oznaczało lokomotywę elektryczną (ang. electric), 6-osiową, zasilaną prądem stałym (ang. DC), dedykowaną przewozom towarowym (ang.freight), wyposażoną w dwa systemy zasilania (ang. Dual power). Ostatecznie lokomotywom tym również nadano typ E6ACT.

Producent: Newag Gliwice; Lata budowy: od 2009 r.; Układ: osi Co’Co’; Masa służbowa: 116 - 119,6 t; Długość ze zderzakami: 20 250 – 20 330 mm; Szerokość: 3000 mm; Wysokość: 4325 mm; Średnica kół: 1250 mm; Liczba silników: 6; Typ silników trakcyjnych: STX500-4A / ABB AMXL450; Moc ciągła: 5004 kW / 5000 kW; Napięcie zasilania: 3000 V DC; Maksymalna siła pociągowa: 310-374 kN; Prędkość konstrukcyjna: 140 km/h; Maksymalna prędkość eksploatacyjna: 120 km/h; Nacisk osi na szyny: 19,6 t

Lokomotywa ZNLE E6ACTd-101. Stacja PKP Imbramowice 02.09.2016 r., fot. B.Mucha

Lokomotywa ZNLE E6ACTd-102. Stacja PKP Imbramowice 21.06.2016 r., fot. B.Mucha

Lokomotywa ZNLE E6ACTd-103. Stacja PKP Imbramowice 23.08.2016 r., fot. B.Mucha

Data produkcji: 2016; Właściciel: Freightliner Polska

 

Źródła:
https://pl.wikipedia.org/
http://rail.phototrans.eu/
http://www.wgk.cal.pl/

Opracowanie
Bogdan Mucha

© 2022 Żarowska Izba Historyczna

Sunday the 22nd. By BlueHost Review and Affiliate Marketing.