Łuski działka lotniczego MG FF odnalezione pod Wierzbną
Żarowska Izba Historyczna wzbogaciła swoją kolekcję pamiątek militarnych o dwie łuski nabojów wystrzelonych podczas II wojny światowej z działka lotniczego MG FF. Łuski odnalezione zostały w okolicy Wierzbnej w pobliżu miejsca, gdzie 22 marca 1945 roku awaryjnie lądował amerykański samolot bombowy Boeing B-17G Y-46697-DL-60. Być może jest to pozostałość stoczonej wówczas walki powietrznej z niemieckimi samolotami myśliwskimi operującymi z lotniska w Pszennie. Szerzej o tych wydarzeniach, poszukiwaniach lotniczych szczątków oraz pozyskanej dokumentacji rosyjskiej, usłyszeć będzie można podczas plenerowej prelekcji w Wierzbnej w dniu 14 października br. (więcej informacji wkrótce). Łuski do Izby przekazała Żarowska Grupa Poszukiwawcza "Fridericus Borussorum Rex".
Lotnicze działko MG FF kalibru 20x80RB, zasilane z magazynka bębnowego, opracowane zostało w 1936 roku przez szwajcarską firmę Oerlikon i produkowane na licencji w Niemczech dla samolotów Luftwaffe podczas Ii wojny światowej. Montowane było jako działko stałe lub w ruchomych stanowiskach strzeleckich. Działko to posiadało szereg poważnych wad takich jak: mała szybkostrzelność, niska prędkość wylotowa i zasilanie z magazynka bębnowego. Jego zabudowa w skrzydłach myśliwców Messerschmitt Bf 109 i Focke Wulf Fw 190 była dość trudna. Magazynek bębnowy potrzebował dużo miejsca, co pociągnęło za sobą ograniczenie jego pojemności do około 60 naboi. Nowy 90 nabojowy bęben amunicyjny został opracowany później dla samolotu Focke Wulf Fw 190 A-5 i dopasowany do wcześniej używanych działek także w innych samolotach. Prowadzono również eksperymenty z zasilaniem działka z taśm amunicyjnych. Działko MG FF zostało dostosowane do strzelania nową amunicją (Minengeschoß) z pociskami o cieńszych ściankach, ale z większym ładunkiem wybuchowym. Nowe pociski były lżejsze, a więc siła odrzutu również była mniejsza. Działko zmodyfikowane latem 1940 roku do strzelania tymi pociskami oznaczono symbolem MG FF/M. Oba modele MG FF i MG FF/M znalazły szerokie zastosowanie w myśliwcach Messerschmitt Bf 109 wersji E i F, Focke Wulf Fw 190 A-2 do A-5, w bombowcach Dornier Do 217, Heinkel He 111, oraz innych typach samolotów. Często zastępowano je 20 mm działkami MG 151. Działko MG FF było głównym elementem systemu Schräge Musik zamontowanego na nocnych myśliwcach Messerschmitt Bf 110 ze względu na ich kompaktową konstrukcję pasującą do tylnej kabiny tego samolotu.
Odnalezione pod Wierzbną łuski 20x80RB, wyprodukowane zostały w 1940 roku przez zakłady Metall, Walz und Plattierwarenfabrik Hindrichs & Auffermann A.G. w Wüppertal, fot. B.Mucha
Przykład nabojów 20x80RB stosowanych w działkach MG FF / MG FF/M (za http://alternathistory.com/)
Nabój 20x80RB do działka MG FF /MG FF/M obok innej amunicji lotniczej kalibru 20 mm (za http://www.quarryhs.co.uk/)
20 mm działko lotnicze MG FF wersja A (na górze), MG FF wersja B (na dole), fot. (za http://alternathistory.com/)
60 nabojowy magazynek bębnowy działka lotniczego MG FF (za http://alternathistory.com/)
20 mm działka lotnicze MG FF wersja A (na górze), MG FF wersja B (w środku), MG FF/M (na dole), fot. (za http://alternathistory.com/)
20 mm działko lotnicze MG FF zamontowane na samolotach bombowych Focke Wulf Fw 200 C, Heinkel He 111, Junkers Ju 88 (za http://alternathistory.com/)
20 mm działko MG FF zamontowane w samolocie Messerschmitt Bf 109 E (za http://alternathistory.com/)
Źródła i fotografie:
http://alternathistory.com/
http://www.municion.org/
https://www.infolotnicze.pl/
http://www.quarryhs.co.uk/
Opracowanie
Bogdan Mucha