Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Opel 1,3 litra 1934/35 r. na fotografii z Imbramowic

Drukuj
Utworzono: sobota, 17, styczeń 2015

Pod nazwą Adam Opel AG, kryje się niemieckie przedsiębiorstwo produkujące samochody osobowe i dostawcze należące od 1929 roku do amerykańskiego koncernu General Motors. Przedsiębiorstwo założone zostało przez Adama Opla 21 stycznia 1862 roku w Rüsselsheim w kraju związkowym Hesja. Początkowo produkowało maszyny do szycia, a następnie rowery. W 1895 roku po śmierci założyciela kierownictwo nad firmą przejęła żona Adama Opla wraz z pięcioma synami. W 1899 roku rozpoczęto produkcję samochodów. Przełomowym rokiem dla działalności gospodarczej Adama Opla był rok 1899. Wtedy to podpisano umowę z Friedrichem Lutzmannem – producentem podwozi z Dessau. Jeszcze w tym samym roku ruszyła produkcja pierwszego samochodu marki Opel. Był to ręcznie montowany pojazd – Opel-Patent-MotorWagen, System Lutzmann, o mocy 3,5 KM, maksymalnej prędkości 20 km/h. Wyprodukowano zaledwie 11 egzemplarzy tego pojazdu. Dlaczego przytaczamy dzisiaj historię powstania właśnie tej firmy motoryzacyjnej ? Otóż na jednej z fotografii udostępnionej Nam przez mieszkankę Imbramowic utrwalony został sztandarowy produkt przedsiębiorstwa Opel z połowy lat 30-tych XX w. - model 1397 potocznie zwany 1,3 liter (1,3 ltr). Po artykule dotyczącym pojazdów marki BMW i Fiat proponujemy, więc kolejny temat dla fanów motoryzacji i starych, zabytkowych aut.

Opel 1,3 liter (model 1397) wraz z właścicielami. Fotografia wykonana w Imbramowicach
2 poł. lat 30-tych XX w.

Składamy podziękowania dla pani Małgorzaty Adamczyk za udostępnienie fotografii

 

Opel 1,3-litrowy to mały samochód produkowany przez firmę Adam Opel AG. Produkcja tego auta rozpoczęła się w styczniu 1934, choć kilka (oficjalnie 2) samochody przedprodukcyjne został zbudowane pod koniec 1933 roku. Ponad dwie trzecie pojazdów wyprodukowano w 1934, reszta powstawała aż do października 1935 roku, kiedy od sześciu miesięcy produkowano już następcę model Olympia. W pierwszym roku produkcyjnym sprzedano 19 840 egzemplarzy co stanowiło wówczas równowartość 15% niemieckiego rynku samochodowego. Auto było postrzegane jako potencjalny następca i uzupełnienie oferty handlowej wcześniejszego modelu 1,2 liter (produkowany równolegle z 1,3 do października 1935 r.). Zaprojektowany przez General Motors, Opel 1,3 litra posiadał nową opływową karoserię, niezwykle duży jak na owe standardy bagażnik z dostępem od zewnątrz, sprężynujące zawieszenie typu Dubonnet oraz w standardowym wyposażeniu hydrauliczne hamulce. Auto napędzane było 4 cylindrowym, 4 suwowym silnikiem boczno zaworowym o pojemności 1288 cm3 oraz mocy 24 KM (18 kW) przy 3200 obr/min. Przenoszenie mocy na koła tylne odbywało się za pośrednictwem 4 - biegowej manualną skrzyni biegów, bez synchronizacji. Opel 1,3 litra ważył 987 kg i rozwijał prędkość maksymalną 90 km/h. Pojemność zbiornika paliwa wynosiła 34 l, a zużycie około 10 litrów/100 km. Auto mierzyło 4225 mm długości, 1475 mm szerokości, 1595 mm wysokości i rozstaw osi równy 2474 mm. W ofercie handlowej oferowane były wersje 2-drzwiowa limuzyna (cena – 2650 marek w 1934 r., 2850 marek w 1935), 4-drzwiowy limuzyna (cena – 2950 marek w 1934 r., 3150 marek w 1935), 2-drzwiowa limuzyna kabriolet (cena – 2750 marek w 1934 r., 2950 marek w 1935) oraz 2-drzwiowy kabriolet z czterema siedzeniami (cena – 3250 marek w 1934 r., 3300 marek w 1935). Łącznie produkcja wszystkich egzemplarzy w latach 1934-1935 wyniosła 29 002 sztuki. Produkowany od kwietnia 1935 roku następca – model Olympia, wyposażony był co prawda w ten sam silnik o pojemności 1288 cm3 i mocy 24 KM, jednak lżejszy o 110 kg (prawie 11%), dzięki czemu szybszy i bardziej ekonomiczny. Przypuszczalnie Olympia była również prostsza w produkcji, gdyż cena 2-drzwiowej limuzyny w 1935 roku wynosiła 2500 marek, natomiast odpowiednik Opla 1.3-litrowego oferowany był wtedy wówczas w cenie większej o 350 marek.

Opel 1,3 litra we wszystkich wersjach produkcyjnych. Od góry: 2-drzwiowa limuzyna, 4-drzwiowa limuzyna, 2-drzwiowa limuzyna kabriolet i 2-drzwiowy kabriolet (źródło)

Opel 1,3 liter (1397) w wersji 4-drzwiowa limuzyna (źródło)

 

SAMOCHODY MARKI OPEL produkowane w latach 30-tych XX wieku

 Opel 1,8 litra lata 1931-1933

Opel 1,2 litra lata 1931-1935

Opel 1,0 litra rok 1933

Opel 2,0 litra lata 1933-1937

Opel Olympia lata 1935-(1953)

Opel P4 lata 1935-1937

Opel Kadett lata 1936-1940

Opel Super 6 lata 1937-1938

Opel Kapitän lata 1938-1940

Opel Admiral lata 1937-1939

 

Ilustracje za: it.wikipedia.org oraz katalog Opel 1934

Opracowanie
Bogdan Mucha

 

© 2022 Żarowska Izba Historyczna

Sunday the 22nd. By BlueHost Review and Affiliate Marketing.