Elementy samolotu bombowego Boeing B-17G Y-46697 w zbiorach Żarowskiej Izby Historycznej
Samolot bombowy Boeing B-17G-60-DL Y-46697, który 22 marca 1945 roku lądował awaryjnie na polach w pobliżu miejscowości Wierzbna (niem. Würben), to temat który sześciokrotnie gościł dotychczas na naszej stronie. Na początku były pierwsze elementy tej maszyny, które do zbiorów Żarowskiej Izby Historycznej trafiły jesienią 2010 rok. W następnym roku temat zgłębiany był wspólnie z badaczem historii lotniczych II wojny światowej – panem Krzysztofem Kobusińskim z Wałbrzycha. W 2012 roku miała miejsce pierwsza akcja mająca na celu zabezpieczenie pozostałych na miejscu lądowania, drobnych elementów samolotu. Prace te zakończyły się nie małym sukcesem, a obszerną relację z tego wydarzenia przygotowała TVP Wrocław. Kolejne elementy "latającej fortecy" przekazał do zbiorów Izby w Żarowie pan Grzegorz Śliwoń z Wierzbnej. Z kolei pan Jerzy Łuckoś podarował nam generator prądotwórczy wymontowany z wraku samolotu w 1946 roku. Następne prace terenowe przeprowadzone zostały w 2015 roku. W ich trakcie przez trzy dni udało się zebrać i zabezpieczyć m.in. łuski i pociski ciężkich karabinów maszynowych Browning M2 (sygnowane literami LC i wyprodukowane w zakładach zbrojeniowych Lake City Army Ammunition Plant w Independence, Missouri), drobne elementy urządzeń pokładowych, fragmenty poszycia kadłuba oraz instalacji tlenowej, kontrolki z kokpitu pilotów (m.in. pokazujące stan położenia klap komory bombowej) oraz tabliczkę znamionowa prostownika mocy PP-51/APQ-9 wchodzącego w skład urządzenia radarowego AN/APQ-9, wyprodukowanego przez Hudson American Corporation.
Amerykańska latająca forteca B-17G nad Wierzbną
Historia katastrofy amerykańskiego bombowca B-17G pod Wierzbną w toku badań
Sylwetka samolotu bombowego Boeing B-17G-DL Y-46697 spod Wierzbnej
Elementy bombowca B-17G Y-46697
Kolejne elementy amerykańskiej "Latającej Fortecy"
Samolot bombowy Boeing B-17G Y-46697 - zachowane elementy
Dzisiaj prezentujemy kolejne przedmioty odnalezione na miejscu awaryjnego lądowania samolotu B-17G-DL Y-46697, którego pierwszym pilotem był poległy porucznik John W.Pierik. Zbiór przekazał do Żarowskiej Izby Historycznej pan Michał. Wśród artefaktów znajdują się pociski ciężkich karabinów maszynowych 12,7 mm Browning M2 oraz łuski sygnowane SL 43, SL 4 (wyprodukowane przez zakłady St. Louis Ordnance Plant w latach 1943-1944) LC 42 (wyprodukowane przez zakłady Lake City Ammunition Plant w 1942 roku), niezidentyfikowane fragmenty wnętrza samolotu, poszycia kadłuba (zbrylone w pożarze) oraz części urządzeń i mechanizmów pokładowych, w tym z tworzywa sztucznego.
Składamy Serdeczne Podziękowania dla pana Michała za przekazanie przedmiotów do Żarowskiej Izby Historycznej
Posiadacie niepotrzebne starocie (przedmioty, fotografie, dokumenty lub inne rzeczy) ?? Posiadacie wiedzę na temat interesujących miejsc, budowli, a może znacie jakąś ciekawą historię ?? Podzielcie się z nami swoją wiedzą lub starociami z domowych strychów, głębokich szuflad oraz rodzinnych albumów. Wszelkie informacje, skany fotografii i dokumentów możecie przesyłać bez wychodzenia z domu na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.. Skany bądź fotografie, oględziny wszelkich dokumentów i przedmiotów możemy wykonać również od ręki w Gminnym Centrum Kultury i Sportu w Żarowie przy ul. Piastowskiej 10A. Utrwalmy wspólnie w słowie pisanym oraz wzbogacimy historię Naszej Małej Ojczyzny.
Opracowanie i fotografie
Bogdan Mucha