Zalew "Andrzej". Widok spod wody
Kopalnia kaolinu "Andrzej" położna pomiędzy Mrowinami a Żarowem. Wydobycie surowca prowadzono tutaj już od 1843 roku. Dziś obszar tej dawnej kopalni jest jeziorem, powstałym przez zalanie wyrobiska wodą z podziemnych źródeł. W sierpniu br tzw. "Zalew Andrzej" był celem podwodnej ekspedycji, z której filmowy materiał prezentujemy poniżej. Nie jest to jednak ostatnia tegoroczna przygoda pod wodą. Ku zadowoleniu z pewnością całkiem nie małej rzeszy miłośników historii II Wojny Światowej, wracamy już niebawem do tematu kamieniołomu koło Siedlimowic i wraku niemieckiego transportera SdKfz 250/251. Wraz z płetwonurkami Centralnego Ośrodka Nurkowego w Wałbrzychu po raz kolejny zejdziemy w mroczną otchłań siedlimowickiego kamieniołomu aby namierzyć tajemniczy wrak, który spoczywać ma na jego dnie. Więcej informacji o ekspedycji "Podwodna Tajemnica 2" już wkrótce na stronie Żarowskiej Izby Historycznej. Zapraszamy !!!
Kolejne historyczne pamiątki w Izbie
Kolejne historyczne pamiątki trafiły do Żarowskiej Izby Historycznej. Listy frontowe z lat 1940-41, pamiątki rodzinne w tym fotografie uczestników kampanii wrześniowej 1939 i inne dokumenty przekazała mieszkanka Żarowa pani Julia Włoch. Jak sama powiedziała: "...tutaj jest ich miejsce. W ten sposób przetrwają i nie zaginą".
Wojskowe Dodge z czasów II wojny światowej w Żarowie
Wyprodukowały ją zakłady Chrysler Corporation (Dodge Brothers Division) mieszczące się w Auburn Hills, Michigan w Stanach Zjednoczonych. Przez ocean Atlantycki, plaże Normandii, pola bitewne Francji i Holandii trafiła wreszcie do Żarowa. Mowa tu o amerykańskiej lekkiej ciężarówce wojskowej Dodge WC54 (T214), która od kilku dni znajduje się na terenie stacji kontroli pojazdów przy ul. Armii Krajowej 1A w Żarowie. Jak mówi obecny właściciel pojazdu "... auto było pierwotnie ambulansem służącym w armii Stanów Zjednoczonych podczas II Wojny Światowej. W czasie dalszej "nie militarnej" już eksploatacji zostało przebudowane na typ nadwozia pick-up. Pojazd jest w 100% sprawny technicznie i oryginalny. Wyprodukowany został w 1942 roku. Pod jego maską pracuje 6 cylindrowy, dolnozaworowy silnik Dodge o pojemności 3,7 litra i mocy 92 KM".
Czytaj więcej: Wojskowe Dodge z czasów II wojny światowej w Żarowie
Podwodna Tajemnica II
Pomimo, że za oknem nie rozpieszcza jesienna pogoda, to my nie składamy broni i wedle naszych niedawnych zapowiedzi wracamy do tematu byłego kamieniołomu koło Siedlimowic oraz wraku niemieckiego transportera SdKfz 250/251. Już niebawem ponownie zejdziemy w mroczną otchłań tamtejszego kamieniołomu aby spróbować namierzyć i sfotografować tajemniczy wrak, który spoczywać ma na jego dnie. Jak mówią członkowie ekipy poszukiwawczej ".... na dnie panują bardzo trudne warunki. Tym razem zmienimy technikę poszukiwania zatopionego pojazdu. Mamy nadzieję, że presja jaka ciążyła na Nas podczas poprzedniej ekspedycji, będzie tym razem o wiele mniejsza" Więcej informacji oraz relacja z ekspedycji "Podwodna Tajemnica 2" już wkrótce na stronie Żarowskiej Izby Historycznej. Zapraszamy !!!
Historia techniki II Wojny Światowej: broń strzelecka Wojska Polskiego w Kampanii Wrześniowej 1939
W pierwszej odsłonie Historii techniki II Wojny Światowej prezentowaliśmy zestawienie graficzne najważniejszych pojazdów pancernych z lat 1939-1945. W części 2 zawarte zostały zwięzłe informacje o podstawowym uzbrojeniu strzeleckim Wojska Polskiego w Kampanii Wrześniowej 1939 roku, pośród którego znalazły się pistolety i pistolety maszynowe, karabiny i karabinki, karabiny samopowtarzalne, ręczne i lekkie karabiny maszynowe, ciężkie karabiny maszynowe, najcięższe karabiny maszynowe i wielokalibrowe karabiny maszynowe oraz karabiny przeciwpancerne. Zapraszamy do lektury.