Strona główna
Wycieczka na wystawę w Żarowie uczestników IX Dnia Transportowego na Politechnice Wrocławskiej
W niedzielę, 13 października 2013 roku, o godzinie 10:29 z wrocławskiego dworca Głównego wyruszyli uczestnicy wycieczki, której celem było odwiedzenie żarowskiej wystawy poświęconej 170-leciu historii linii kolejowej z Wrocławia do Świebodzic. Osoby biorące udział w tej niecodziennej eskapadzie w większości rekrutowały się z uczestników IX Dnia Transportowego na PWr . Nie zabrakło również przygodnych (acz zainteresowanych) podróżnych.
Wystawa otwarta
Innowacyjne, pomysłowe i odważne prace plastyczne oraz literackie zostały nagrodzone w konkursie poświęconym jubileuszowi 170 lat Kolei Wrocławsko-Świebodzkiej. Podczas wystawy w Żarowskiej Izbie Historycznej nagrody ufundowane przez sponsorów wręczone zostały wszystkim laureatom. Ekspozycję pamiątek kolejowych w Żarowskiej Izbie Historycznej podziwiać będzie można do 26 października.
Wstawa 170 lat Kolei Wrocławsko-Świebodzkiej z patronatem honorowym
Kolej Wrocławsko-Świebodzka została wybudowana w 1843 roku. Do dziś stanowi trzon połączenia dwóch największych miast województwa: Wrocławia i Wałbrzycha. Obecnie linia podlega głębokiej rewitalizacji, m.in. z funduszu budżetu państwa. Z okazji przypadającej 170 rocznicy w połowie linii w Żarowie przygotowywana jest okolicznościowa ekspozycja popularyzująca historię linii i jej znaczenie dla gospodarki i społeczeństwa. Współorganizatorami wystawy pt. "170 lat Kolei Wrocławsko-Świebodzkiej", która odbędzie się w Żarowie w dniach 06.10 – 26.10.2013 r. jest Zakład Logistyki i Systemów Transportowych Politechniki Wrocławskiej oraz Żarowska Izba Historyczna działająca w ramach Gminnego Centrum Kultury i Sportu.
Czytaj więcej: Wstawa 170 lat Kolei Wrocławsko-Świebodzkiej z patronatem honorowym
Historia techniki II Wojny Światowej: Broń pancerna
W odpowiedzi na liczne prośby czytelników dotyczące publikacji materiałów związanych z II Wojną Światową, a w szczególności techniki wojskowej tego okresu, postanowiliśmy rozpocząć cykl z serii Historia techniki II Wojny Światowej. Prezentować będziemy tutaj wybrane tematy związane z wszelkim uzbrojeniem oraz pojazdami używanymi podczas największego konfliktu zbrojnego w dziejach ludzkości. W pierwszej odsłonie pt. Broń pancerna, prezentujemy Państwu zestawienie graficzne najważniejszych pojazdów pancernych, które przemierzały pola bitewne w latach 1939-1945. Wśród nich znalazły się czołgi (lekkie, średnie, ciężkie), niszczyciele czołgów/działa samobieżne, działa szturmowe, artyleria samobieżna i przeciwlotnicza, opancerzone transportery piechoty oraz samochody pancerne. Sprzęt polski w oddzielnej kategorii.
Czytaj więcej: Historia techniki II Wojny Światowej: Broń pancerna
Wojska napoleońskie w okolicy Żarowa w latach 1806-1808
Lata 1806-1808 były szczególnie dotkliwe dla Kalna, Krukowa i Wierzbnej. Mieszkańcy tych miejscowości zostali zrujnowani przez świadczenia podatkowe, wojskowe kontrybucje oraz zwykłe grabieże, których dopuszczały się stacjonujące w tym rejonie wojska napoleońskie. Dotkliwe straty poniósł w szczególności klasztor krzeszowski. Należący do niego wierzbneński przeorat z folwarkiem został prawie całkowicie zniszczony w 1807 roku o czym opat krzeszowski informował hrabiego Schaffgotscha. Kim byli żołnierze dopuszczający się wspomnianych nadużyć i rozbojów ? Kto nimi dowodził oraz z jakiego powodu znaleźli się w tej okolicy ?
Czytaj więcej: Wojska napoleońskie w okolicy Żarowa w latach 1806-1808
Zaginiona załoga Ju 52
Kilka dni temu do Żarowskiej Izby Historycznej wiadomość nadesłał mieszkaniec niemieckiego Mönchengladbach Pan Simon Link, który jest członkiem Stowarzyszenia Historii Lotnictwa Wojskowego Rhein/Mosel e.V. Stowarzyszenie to zajmuje się historią walk powietrznych na europejskim teatrze działań militarnych II Wojny Światowej. Pan Simon Link prowadzi aktualnie poszukiwania zaginionej w akcji załogi transportowego samolotu Junkers Ju 52, pośród której był starszy kapral (niem. Obergefreiter) Willi Heinrich. Istnieje prawdopodobieństwo, że transportowy Junkers Ju 52 o nr 4 V-CL nr fabr. 10140 został zestrzelony nad Imbramowicami, a jego szczątki spoczywają na dnie zalanej wodą dawnej cegielniIngramsdorfer Tonwerke
Transporter widmo
28 czerwca 2013 roku płetwonurkowie schodzą pod wodę na niewielkim, zalanym kamieniołomie koło Siedlimowic. Celem podwodnej ekspedycji pod kryptonimem "Podwodna Tajemnica" jest odnalezienie zatopionego opancerzonego transportera Wehrmachtu Sd.kfz 250 lub 251. Relacji z tego wydarzenia nie mogło zabraknąć w sierpniowym wydaniu Ogólnopolskiego Miesięcznika "Odkrywca", który był patronem medialnym wspomnianej ekspedycji poszukiwawczej.
Nowy sprzęt ekspozycyjny w Żarowskiej Izbie Historycznej
19 sierpnia 2013 r. Żarowska Izba Historyczna powiększyła swoje możliwości ekspozycyjne o nowy profesjonalny sprzęt (gabloty, ścianki), który zakupiony został z puli środków unijnych przyznanych Gminnemu Centrum Kultury i Sportu w Żarowie przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego w ramach “działania 413 – wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Całość projektu pt. Wyposażenie Żarowskiej Izby Historycznej w sprzęt ekspozycyjny” zamknięta została w kwocie 18 299,94 zł (brutto) z czego 70% to dofinansowanie Urzędu Marszałkowskiego. W skład zakupionego wyposażenia wchodzą profesjonalne gabloty (12 sztuk) oraz ścianki ekspozycyjne (2 sztuki). Wykonawcą/dostawcą sprzętu jest białostocka firma TRL Trader Line. Zakupione wyposażenie przedstawia się następująco:
Czytaj więcej: Nowy sprzęt ekspozycyjny w Żarowskiej Izbie Historycznej
Pomniki i polegli w I wojnie światowej mieszkańcy gminy Żarów
Lata 1914-1918. Ten na pozór krótki odcinek czasu dla milionów walczących na frontach I Wojny Światowej żołnierzy, okazał się straszliwą hekatombą śmierci. Wojna na której każdy dzień przypadało średnio 5 tysięcy zabitych, a czasem dziesięć razy więcej, zebrała szczególnie krwawe żniwo na polach Francji i Belgii. Na ośmiu walczących wypadał jeden zabity, a co trzeci był ranny, często w stopniu dożywotniego kalectwa. Cesarstwo Niemieckie okupiło udział w tej okrutnej wojnie śmiercią ponad 1,8 mln powołanych pod broń żołnierzy (jeden zabity przypadał 35 mieszkańców tego państwa). Wedle tradycji sięgającej początków XIX wieku, ku pamięci poległych wystawiano różnego rodzaju pomniki zawierające ich nazwiska oraz daty śmierci. Pomniki takie o przeróżnej formie i kształcie ustawiano w miejscach powszechnie uczęszczanych, takich jak pobliże kościołów, szkół, urzędów pocztowych, cmentarzy, na placach oraz przy rozwidleniach dróg. Tematykę tych obiektów poruszaliśmy już kilkakrotnie pisząc, o tych które upamiętniały niegdyś poległych mieszkańców Imbramowic (tutaj), Kalna, (tutaj) Przyłęgowa (tutaj) i Żarowa (tutaj). Dziś pragniemy wzbogaci stan wiedzy czytelników o nowe informacje oraz niecodzienny eksponat, który w ostatnim czasie trafił do Żarowskiej Izby Historycznej.
Czytaj więcej: Pomniki i polegli w I wojnie światowej mieszkańcy gminy Żarów
Wakacje z rowerem 2013 - "Na tropie historii i zabytków"
31 lipca 2013 r. żarowski klub Cyklistów "Old Spokes" przy GCKiS odbył kolejną wyprawę rowerową z cyklu "Wakacje z rowerem 2013". W poszukiwaniu historii oraz zabytków architektury, niestrudzeni rowerzyści wybrali się w trasę Żarów-Mrowiny-Siedlimowice-Domanice-Krasków-Klecin-Śmiałowice-Panków-Wierzbna-Kalno-Żarów. Trasa wyprawy miała ok. 30 km długości. Łącznie uczestnicy wycieczki (licząc z dojazdem dom – Żarów i z powrotem) przejechali ponad 258 km.
Czytaj więcej: Wakacje z rowerem 2013 - "Na tropie historii i zabytków"
Spacerkiem po Żarowie: Ida und Marienhűtte
W 1842 roku, przedsiębiorstwo budowlane Carla Kulmiza zostało zaangażowane do budowy linii kolejowej Wrocław – Świebodzice. Poszukiwania kruszyw, potrzebnych do budowy, zaowocowały odkryciem w okolicach Saarau (dzisiaj Żarów) złóż gliny, kaolinu i węgla brunatnego. Kulmiz skrzętnie wykorzystał nadarzającą się okazję. Na terenie zlokalizowanym pomiędzy Żarowem i Łażanami, wybudował swoje pierwsze przedsiębiorstwa przemysłowe. Powstająca osada – Ida und Marienhűtte nazwę swą zawdzięcza hutom: szkła „Ida” oraz żelaza „Marie”, które powstały jako pierwsze.