Strona główna
Zalew "Andrzej". Widok spod wody
Kopalnia kaolinu "Andrzej" położna pomiędzy Mrowinami a Żarowem. Wydobycie surowca prowadzono tutaj już od 1843 roku. Dziś obszar tej dawnej kopalni jest jeziorem, powstałym przez zalanie wyrobiska wodą z podziemnych źródeł. W sierpniu br tzw. "Zalew Andrzej" był celem podwodnej ekspedycji, z której filmowy materiał prezentujemy poniżej. Nie jest to jednak ostatnia tegoroczna przygoda pod wodą. Ku zadowoleniu z pewnością całkiem nie małej rzeszy miłośników historii II Wojny Światowej, wracamy już niebawem do tematu kamieniołomu koło Siedlimowic i wraku niemieckiego transportera SdKfz 250/251. Wraz z płetwonurkami Centralnego Ośrodka Nurkowego w Wałbrzychu po raz kolejny zejdziemy w mroczną otchłań siedlimowickiego kamieniołomu aby namierzyć tajemniczy wrak, który spoczywać ma na jego dnie. Więcej informacji o ekspedycji "Podwodna Tajemnica 2" już wkrótce na stronie Żarowskiej Izby Historycznej. Zapraszamy !!!
Wszystkich Świętych
Zbliża się 1 listopada – dzień zadumy i wspominania tych, których już nie ma wśród nas. Jak co roku odwiedzimy groby naszych bliskich i znajomych. Będziemy się modlić o spokój ich dusz. Pragnę przypomnieć sylwetki trzech wielkich Żarowian – zupełnie różnych. Każdy z nich był inny od pozostałych. Łączyło ich jedno: pasja, z jaką podchodzili do tego co robili.
Wykład zamykający wystawę 170 lat Kolei Wrocławsko-Świebodzkiej 26 października 2013 r.
W sobotę, 26 października 2013 roku, w samo południe, w poczekalni żarowskiego dworca rozpoczął się wykład przedstawiający historię Kolei Wrocławsko-Świebodzkiej.
Dzień gier kolejowych na wystawie poświęconej 170-leciu Kolei Wrocławsko Świebodzkiej 20 października 2013 r.
W niedzielę, 20 października 2013 roku, w Żarowskiej Izbie Historycznej zorganizowany został dla dzieci dzień gier kolejowych. Uczestnicy zabawy najpierw musieli zarejestrować się w recepcji...
Szkolne wizyty na wystawie poświęconej 170-leciu Kolei Wrocławsko Świebodzkiej 17 października 2013 r.
W czwartek, 17 października 2013 roku, Żarowska Izba Historyczna gościła duże grupy dzieci, które przyszły zwiedzić okolicznościową wystawę poświęconą historii kolei. Zawsze warto dbać o bezpieczeństwo - z tym większą radością odnotowaliśmy, że najmłodsi pomimo pochmurnej pogody byli bardzo dobrze widoczni podczas przekraczania skrzyżowania przy muzeum.
Kriegslokomotive BR52 w Żarowie
Po ataku na Związek Radziecki w 1941 roku Wehrmacht potrzebował ogromnych ilości zaopatrzenia dostarczanych na front wschodni. Dla zaspokojenia potrzeb transportowych produkowano wówczas lokomotywy towarowe znanych już serii BR44 (polskie oznaczenie Ty4), BR50 (pol. Ty5), BR86 (pol. Tkt3). Wymagania były jednak znacznie większe. Armia niemiecka potrzebowała bowiem nowy, prosty parowóz, który miał być odporny na rosyjską zimę i niezawodny na kiepskich wschodnich torowiskach. W 1942 roku program konstrukcji nowego parowozu został włączony w poczet zadań strategicznych Ministerstwa Uzbrojenia i Amunicji III Rzeszy. Jeszcze w tym samym roku we wrześniu fabrykę firmy Borsig w Berlinie opuściła nowa uniwersalna lokomotywa parowa wyposażona w solidną izolację termiczną i ogrzewaną budkę maszynisty. Nowy twór ze znakiem swastyki na kotle przystosowany był do jazdy w obu kierunkach z prędkością 80 km/h przy mocy własnej 1200 kW. Była to osławiona Kriegslokomotive (lokomotywa wojenna) Baureihe BR52. Dwie z nich (z polskimi oznaczeniami Ty2-41 i Ty2-676) utrwalone zostały na fotografiach wykonanych w powojennym Żarowie.
Otwarcie wystawy 170 lat Kolei Wrocławsko-Świebodzkiej
W niedzielę, 6 października 2013 roku, w samo południe, w Żarowskiej Izbie Historycznej otwarta została wystawa poświęcona 170-leciu historii linii kolejowej z Wrocławia do Świebodzic. Otwarcia wystawy dokonali: opiekun Izby Bogdan Mucha, burmistrz Leszek Michalak oraz pomysłodawca Bogusław Molecki.
Czytaj więcej: Otwarcie wystawy 170 lat Kolei Wrocławsko-Świebodzkiej
Wycieczka na wystawę w Żarowie uczestników IX Dnia Transportowego na Politechnice Wrocławskiej
W niedzielę, 13 października 2013 roku, o godzinie 10:29 z wrocławskiego dworca Głównego wyruszyli uczestnicy wycieczki, której celem było odwiedzenie żarowskiej wystawy poświęconej 170-leciu historii linii kolejowej z Wrocławia do Świebodzic. Osoby biorące udział w tej niecodziennej eskapadzie w większości rekrutowały się z uczestników IX Dnia Transportowego na PWr . Nie zabrakło również przygodnych (acz zainteresowanych) podróżnych.
Wystawa otwarta
Innowacyjne, pomysłowe i odważne prace plastyczne oraz literackie zostały nagrodzone w konkursie poświęconym jubileuszowi 170 lat Kolei Wrocławsko-Świebodzkiej. Podczas wystawy w Żarowskiej Izbie Historycznej nagrody ufundowane przez sponsorów wręczone zostały wszystkim laureatom. Ekspozycję pamiątek kolejowych w Żarowskiej Izbie Historycznej podziwiać będzie można do 26 października.
Wstawa 170 lat Kolei Wrocławsko-Świebodzkiej z patronatem honorowym
Kolej Wrocławsko-Świebodzka została wybudowana w 1843 roku. Do dziś stanowi trzon połączenia dwóch największych miast województwa: Wrocławia i Wałbrzycha. Obecnie linia podlega głębokiej rewitalizacji, m.in. z funduszu budżetu państwa. Z okazji przypadającej 170 rocznicy w połowie linii w Żarowie przygotowywana jest okolicznościowa ekspozycja popularyzująca historię linii i jej znaczenie dla gospodarki i społeczeństwa. Współorganizatorami wystawy pt. "170 lat Kolei Wrocławsko-Świebodzkiej", która odbędzie się w Żarowie w dniach 06.10 – 26.10.2013 r. jest Zakład Logistyki i Systemów Transportowych Politechniki Wrocławskiej oraz Żarowska Izba Historyczna działająca w ramach Gminnego Centrum Kultury i Sportu.
Czytaj więcej: Wstawa 170 lat Kolei Wrocławsko-Świebodzkiej z patronatem honorowym
Historia techniki II Wojny Światowej: Broń pancerna
W odpowiedzi na liczne prośby czytelników dotyczące publikacji materiałów związanych z II Wojną Światową, a w szczególności techniki wojskowej tego okresu, postanowiliśmy rozpocząć cykl z serii Historia techniki II Wojny Światowej. Prezentować będziemy tutaj wybrane tematy związane z wszelkim uzbrojeniem oraz pojazdami używanymi podczas największego konfliktu zbrojnego w dziejach ludzkości. W pierwszej odsłonie pt. Broń pancerna, prezentujemy Państwu zestawienie graficzne najważniejszych pojazdów pancernych, które przemierzały pola bitewne w latach 1939-1945. Wśród nich znalazły się czołgi (lekkie, średnie, ciężkie), niszczyciele czołgów/działa samobieżne, działa szturmowe, artyleria samobieżna i przeciwlotnicza, opancerzone transportery piechoty oraz samochody pancerne. Sprzęt polski w oddzielnej kategorii.
Czytaj więcej: Historia techniki II Wojny Światowej: Broń pancerna