Strona główna
Radzieckie samoloty nad Żarowem
„Gdy dochodziłem do dworcowego tunelu, nagle nadleciał rosyjski samolot i zrzucił pojedyncze bomby, przez co uszkodzone zostały przewody linii kolejowej w okolicach Zakładów Zbożowych. Niejako przy okazji bomby zniszczyły trzy wspaniałe witraże w oknach kościoła i zerwały dach w domu parafialnym, oraz uszkodziły dach w budynku naprzeciwko”. Taką relację z 12 lutego 1945 roku podaje Franz Stiller – mieszkaniec Żarowa, który był inżynierem w tutejszych zakładach szamotowychDidier Werke A.G. Saarau. W innym nalocie radzieckich szturmowców uszkodzone zostały kominy oraz bocznica kolejowa wspomnianej „Szamotowni”.
Sylwetka samolotu bombowego Boeing B-17G-60-DL Y-46697 spod Wierzbnej
W 1945 roku na terenie Polski wylądowało awaryjnie lub rozbiło się kilkadziesiąt amerykańskich samolotów wojskowych. Były to najczęściej maszyny uszkodzone przez niemiecką obronę przeciwlotniczą oraz myśliwce nad Berlinem, Chemnitz oraz Ruhland koło Drezna. Załogi amerykańskich bombowców uszkodzonych i niezdolnych do powrotu do swych baz w Anglii i Włoszech, decydowały się na ryzykowny lot za linię Odry gdzie stacjonowała już Armia Radziecka. Szansa na przeżycie była realna, a z pewnością o wiele większa niż na terytorium Rzeszy, gdzie nierzadko pojmanych lotników linczowała rozwścieczona miejscowa ludność. Samotnie lecące samoloty często jednak obrywały dodatkowo od sowietów i to zarówno z ziemi jak i z powietrza.
Czytaj więcej: Sylwetka samolotu bombowego Boeing B-17G-60-DL Y-46697 spod Wierzbnej
Zapomniany cmentarz w Mrowinach
W gminie Żarów nie brakuje interesujących miejsc historycznych oraz budowli. Czas nie był jednak łaskawy dla większości z nich. Zapomniane i pozbawione opieki, często zniszczone i zarośnięte są świadectwem minionych czasów i ludzi, którzy kiedyś tutaj mieszkali. Wielu z nas przechodzi koło nich niemal codziennie. Niektórzy w ogóle nie wiedzą o ich istnieniu. Ukryte wśród zieleni pilnie strzegą swych tajemnic.
Wycieczka rowerowa dawnym cesarskim traktem konnym
W dniu 3 maja klub cyklistów „OLD SPOKES” działający przy GCKiS rozpoczął nowy sezon rowerowy. Dobór terminu nie był przypadkiem. Cykliści chcieli w ten sposób upamiętnić powstanie uchwalonej 3 maja 1791 roku ustawy regulującej ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Wyjazd nastąpił z Żarowa spod GCKiS. Brać kolarska przejechała założoną trasę dawnego „CESARSKIEGO TRAKTU KONNEGO” wiodącego z Tarnawy do Imbramowic. Najmłodszy uczestnik wycieczki miał 9 lat.
Czytaj więcej: Wycieczka rowerowa dawnym cesarskim traktem konnym
Nowe eksponaty oraz kilka ciekawostek o żarowskim przemyśle
W ostatnich dniach Żarowska Izba Historyczna wzbogaciła swoje zbiory o dwa plany nieistniejących już Dolnośląskich Zakładów Chemicznych „Organika”. Wśród nowych nabytków znalazł się tzw. plan aksonometryczny w skali 1:500 oraz pochodzący sprzed 1945 roku plan sytuacyjny zakładów „Silesia” (tzw. Langeplan) w skali 1:10000. Oba plany przekazał do Żarowskiej Izby Historycznej Pan Leszek Buchowski.
Czytaj więcej: Nowe eksponaty oraz kilka ciekawostek o żarowskim przemyśle
Silnik wiatrowy przy drodze Imbramowice - Pożarzysko
Wykorzystanie siły wiatru, czyli jego energii kinetycznej, było drugim wynalazkiem energetycznym człowieka, po konstrukcji prostych maszyn, takich jak łuk i koło jezdne. Napęd żaglowy statków, znany w Starożytnym Egipcie ok. 3200 lat p.n.e., stosowany jest z powodzeniem do dnia dzisiejszego. Pierwsze wzmianki o młynach wiatrowych, czyli tzw. wiatrakach pochodzą z obszaru Starożytnej Persji, gdzie znane były już w XVIII wieku p.n.e. Najstarsze zachowane projekty wiatraków pochodzą z prac Herona z Aleksandrii z I w. n.e. W Europie pierwsze wiatraki pojawiły się na początku XII wieku we Francji. Zastosowano w nich, odmiennie niż w wiatrakach perskich, wał poziomy obracany przez skrzydła pracujące w płaszczyźnie pionowej. Konstrukcja ta służyła w dwojaki sposób: do mielenia ziarna na mąkę lub napędzania pomp wody. W okresie późniejszym wiatraki o niemal identycznej konstrukcji używane były do wielu innych zadań takich jak napęd tartaków, wytłaczanie oleju lub plecenie lin. Pod sam koniec XIX wieku zastosowano je do produkcji energii elektrycznej.
Czytaj więcej: Silnik wiatrowy przy drodze Imbramowice - Pożarzysko
Kamienny pomnik i żelazna suwnica
Rezydencje szlacheckie, obiekty sakralne, zabytkowe budowle przemysłowe oraz pomniki tworzą niepowtarzalny i barwny krajobraz naszego otoczenia, będąc jednocześnie najbardziej czytelnym śladem działalności ludzkiej na przestrzeni wieków. Ze względu na posiadaną przez nie wartość historyczną, artystyczną lub naukową, ich zachowanie leży w interesie społecznym. Nie wszystkie jednak zabytki dotrwały do naszych czasów wskutek pożogi wojennej, grabieży i dewastacji przez żołnierzy radzieckich oraz tzw. „walki z niemczyzną”, w ramach której usuwano elementy kultury wskazujące na związki Ziem Odzyskanych z państwem niemieckim. Wiele ocalałych budowli zostało utraconych w ciągu ostatnich latach poprzez zaniedbanie oraz często świadomą działalność ludzkiej ręki.
Mogiły żołnierskie na terenie gminy Żarów
W sobotę 24 marca 2012 roku zakończony został pierwszy etap poszukiwań mogił żołnierskich rozsianych po obszarze gminy Żarów. Wizje lokalne przy miejscach wytypowanych na podstawie informacji mieszkańców, przeprowadzone zostały z udziałem Pana Adama Białasa – członka poznańskiego Stowarzyszenia "Pomost". W trakcie kilkugodzinnych oględzin terenu sporządzona została dokumentacja fotograficzna oraz opisowa niezbędna przy dalszych pracach archeologiczno-ekshumacyjnych.
Poszukiwania wojennych mogił z 1945 roku na obszarze gminy Żarów
W dniu 14 marca 2012 roku do Żarowskiej Izby Historycznej wpłynęła prośba od prezesa poznańskiego Stowarzyszenia "Pomost" Pana Tomasza Czabańskiego o przyjęcie w depozyt zabytków pozyskanych w czasie prac archeologiczno-ekshumacyjnych przy mogiłach żołnierskich w miejscowościach Zabardowice, Siedlce i Osiek (wszystkie gm. Oława). Tym samym zapoczątkowana została współpraca pomiędzy Żarowską Izbą Historyczną a Stowarzyszeniem "Pomost", które prowadzi poszukiwania i ekshumacje mogił żołnierzy niemieckich i polskich z okresu II wojny światowej oraz Powstańców Wielkopolskich z lat 1918-1919.
Czytaj więcej: Poszukiwania wojennych mogił z 1945 roku na obszarze gminy Żarów
Goście z odległego wschodu
W czwartkowe przedpołudnie Żarowską Izbę Historyczną odwiedziła przebywająca z wizytą w Żarowie dwunastoosobowa delegacja z Federacji Rosyjskiej. Goście z odległego wschodu (osoby pochodzące z Republiki Górnego Ałtaju, Republiki Marij El, Republiki Mordowa, Permskiego Kraju oraz Republiki Karelja) mieli okazję obejrzeć trwającą aktualnie w Izbie wystawę „Poprzez Średniowiecze”.
Cegielnie powiatu świdnickiego
Od starożytności podstawowymi surowcami do budowy ścian budowli mieszkalnych, gospodarczych i innych były: naturalna glina i wypalona (cegła), kamień oraz drewno. Glina, która posiadała cechy urabialności plastycznej po zarobieniu z wodą, wykorzystywana była do wylepiania zarówno ścian jam mieszkalnych, jak i budowli z wikliny. Różnego kształtu bryły wykonane z gliny, suszone na słońcu, łączone rozrzedzonym wodą iłem, były odległym prototypem współczesnej cegły.